Hej! Jag heter Pex!

Jag hoppas att du kommer gilla min ordspråkssamling - jag har samlat ordspråk i över 35 år!
Jag önskar dig en härlig stund här på Livet.se! / Pex Tufvesson

p.s. Krama nån, vem som... :)

Jon-Håkon Schultz

Jon-Håkon Schultz - forsker og spesialpedagog ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress
Mer: Google, MSN eller Yahoo.



 

 Det finns stor skillnad mellan vad barn och unga har fått med sig. Vissa var på semester när det hände, andra var hemma och upplevde dramatiken starkare. Oavsett får barn ofta med sig mer detaljer än man tror. Många har fått med sig för mycket av detta, de sitter på stora mängder information, men saknar livserfarenheten så att de kan begripa vad som har hänt. (21 aug 2011, efter terrorhandlingarna den 22 juli, innan skolstarten 2011/2012.)
no Det er stor forskjell på hva barn og unge har fått med seg. Noen var på ferie da det skjedde, andre var hjemme og opplevde dramatikken sterkere. Uansett får barn ofte med seg mer detaljer enn man tror. Mange har fått med seg altfor mye av dette, de sitter på store mengder informasjon, men mangler livserfaringen slik at de kan begripe det som har skjedd. (21 aug 2011, etter terrorhandlingene 22. juli, før skolestart 2011/2012.)

 





Ordspråket förklarat med synonymordlista:

Det finns stor (=jätte, rymlig, gigantisk, ståtlig, bastant, tjock, mäktig, högrest, storväxt, kraftig, mastodontisk, rejäl, reslig, väldig, enorm) skillnad (=distinktion, olikhet, avvikelse, differens) mellan vad (=hur sa) barn (=mindreåring, baby, barnunge, människobarn, avkomma, unge) och (=et, samt) unga har fått med (=tillsammans) sig. Vissa var (=varje, varenda, vart) (=ettrig, kungen, villig) semester (=ferier) när det hände, andra var (=varje, varenda, vart) hemma och (=et, samt) upplevde dramatiken starkare. Oavsett får barn (=mindreåring, baby, barnunge, människobarn, avkomma, unge) ofta (=vanligtvis) med (=tillsammans) sig mer detaljer än man (=idiot, kille, karl) tror. (=antagande, förmoda) Många (=flera, mycket, massa, flertal, massor) har fått med (=tillsammans) sig för (=ty, förut, stäv) mycket (=många, väldig, kopiöst, massor, innerligt) av (=avbruten, från, bruten) detta, de (=dom) sitter (=ettrig, kungen, villig) stora mängder information, men (=ändock, skada) saknar (=brist) livserfarenheten (=odla, plantera) att de (=dom) kan (=har kunskap i) begripa (=uppfatta, förstå, inse, fatta) vad (=hur sa) som (=såsom) har hänt.



Översatt till rövarspråket:

 Dodetot fofinonnonsos sostotoror soskokilollolnonadod momelollolanon vovadod bobarornon ocochoh unongoga hoharor fofåtottot momedod sosigog. Vovisossosa vovaror popå sosemomesostoteror nonäror dodetot hohänondode, anondodrora vovaror hohemommoma ocochoh upoppoplolevovdode dodroramomatotikokenon sostotarorkokarore. Oavovsosetottot fofåror bobarornon ofoftota momedod sosigog momeror dodetotaloljojeror änon momanon totrororor. Momånongoga hoharor fofåtottot momedod sosigog foföror momycockoketot avov dodetottota, dode sositottoteror popå sostotorora momänongogdoderor inonfoforormomatotionon, momenon sosakoknonaror lolivovsoserorfofarorenonhohetotenon soså atottot dode kokanon bobegogroripopa vovadod sosomom hoharor hohänontot. (21 aug 2011, efter terrorhandlingarna den 22 juli, innan skolstarten 2011/2012.)

Baklänges:

 Tnäh rah mos dav apirgeb nak ed tta ås netehnerafresvil rankas nem ,noitamrofni redgnäm arots åp rettis ed ,atted va tekcym röf gis dem ttåf rah agnåM .rort nam nä rejlated rem gis dem atfo nrab råf ttesvaO .erakrats nekitamard edvelppu hco ammeh rav ardna ,ednäh ted rän retsemes åp rav assiV .gis dem ttåf rah agnu hco nrab dav nallem danlliks rots snnif teD. (21 aug 2011, efter terrorhandlingarna den 22 juli, innan skolstarten 2011/2012.)

SMS-svenska:

 Dt finns stor skillnad mLan vad barn & unga har fått med sig.vissa var på CmStR nR Dt hND,andra var hMa & upplevD dramatik1 starkare.oavCtt får barn ofta med sig mR DtaljR N man tror.många har fått med sig för mycket av Dtta,D sittR på stora mNgDr informa10n,m1 saknar livCrfar1het1 så att D kan Bgripa vad som har hNt. (21 aug 2011, efter terrorhandlingarna den 22 juli, innan skolstarten 2011/2012.)

Fler ordspråk av Jon-Håkon Schultz




Liknande ordspråk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Naturligtvis, när man är en del av en enhet som fått så mycket kritik som försvaret har fått, tror jag att det är en motiverande faktor... Men det jag tittar på är hur de har arbetat, och hur de har tränat, och hur de har övat. Vi är mycket starkare framåt än vi var för ett år sedan, och jag tror att det var ett av problemen, ett av de stora problemen. Vi är starkare, vi är större, vi har bättre bredd. Jag tror att det kommer att göra skillnad.
en Obviously, when you're part of a unit that has had as much criticism as the defense has had, I think it's a motivating factor, ... But what I look at it is the way they've worked, and the way they've trained, and the way they've practiced. We're much stronger up front than we were a year ago, and I think that was one of the problems, one of the big problems. We're stronger, we're bigger, we have better depth. I think that is going to make a difference.

Mer information om detta ordspråk och citat! Barndomen borde vara en sorglös tid fylld av fascination och glädje, men verkligheten för många barn är ofta en helt annan historia. Från fysiskt till känslomässigt finns det många typer av mobbning, och resultatet av detta beteende är smärta och ångest för offret. Det finns många anledningar till att ett barn kan bli en mobbare - kanske har de svåra situationer hemma, såsom en skilsmässa, eller kanske har vissa mobbningskärlet varit offer för övergrepp själva, antingen hemma eller som yngre barn.
en Childhood should be a carefree time filled with wonder and joy, but the reality for many kids is often a very different story. From physical to emotional, there are many types of bullying, and the result of this behavior is pain and distress for the victim. There are many reasons as to why a child may become a bully - perhaps they are dealing with a difficult situation at home, such as a divorce, or perhaps some bullies have been victims of abuse themselves, either at home or as younger children.

Mer information om detta ordspråk och citat! Regeringen har svikit barn och unga under denna kris. De har hela tiden sagt att barn och unga prioriteras, men efter ett år med pandemi, så är det barn och unga som har fått den stora kostnaden - igen och igen. (3 apr 2021, när han pratade med NRK.)
no Regjeringen har sviktet barn og unge gjennom denne krisa. De har hele tiden sagt at barn og unge er prioritert, men etter ett år med pandemi, så er det barn og unge som har fått den store kostnaden - igjen og igjen. (3 apr 2021, mens han snakket til NRK.)

Mer information om detta ordspråk och citat! New Orleans är en ganska fattig stad. Det finns så mycket talang hos barnen, men inte många sätt för dem att lära sig från exceptionella lärare när de är yngre barn. Vi börjar med barn i åldern 8 och 9. Genom åren har jag funnit att att få igång barn vid dessa unga åldrar kan göra en stor skillnad i deras liv.
en New Orleans is a rather poor city. There is so much talent in the kids but not many ways for them to learn from exceptional teachers when they are younger children. We start with kids ages 8 and 9.Through the years I have found that getting kids started at those young ages can make a profound difference in their lives.

Mer information om detta ordspråk och citat! Det betyder att det finns barn som har haft stora problem, och det kan hända att de inte har fått de åtgärder som var nödvändiga. Vissa barn är svåra att hantera, och då är det viktigt att ha ett nyanserat utbud där även dessa barn får hjälp. (28 jul 2017, när hon pratar om barn som inte har fått nödvändig hjälp från barnavården)
no Det betyr at det er barn som har hatt store problemer, og det kan hende at de ikke har fått de tiltakene som var nødvendig. Noen barn er vanskelig å håndtere, og da er det viktig å ha et nyansert tilbud der også de disse barna får hjelp. (28 jul 2017, når hun snakker om barn som ikke har fått nødvendig hjelp fra barnevernet)


Antal ordspråk är 3392498
varav 3391735 på svenska

Ordspråk (3392498 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278583 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28255 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta

Här har vi samlat ordspråk i 13060 dagar!

Vad är ordspråk?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!



Varför är inte hela Internet såhär?

www.livet.se/ord






Varför är inte hela Internet såhär?

www.livet.se/ord