Hej! Jag heter Pex!

Jag hoppas att du kommer gilla min ordspråkssamling - jag har samlat ordspråk i över 35 år!
Jag önskar dig en härlig stund här på Livet.se! / Pex Tufvesson

p.s. Krama nån, vem som... :)

Ole Petter Pedersen

Ole Petter Pedersen - Fagsjef for høsting og bærekraft i Zooca
Mer: Google, MSN eller Yahoo.



 

 Det kan vara svårt att genomföra politiken i hela tjänsten i stora kommuner. I en liten kommun med en skola är det troligen mycket lättare att göra en insats för att höja karaktärsnivån än i en kommun med 50 skolor – där leder insatsen kanske till en högre nivå på tre skolor, men då kommer det fortfarande att finnas 47 skolor med lägre karaktärsnivå. (1 apr 2016, när han blev tillfrågad hur mindre kommuner kunde vara bäst på Kommunbarometern)
no Det kan være vanskelig å få gjennomført politikken i hele tjenesten i store kommuner. I en liten kommune med én skole er det sannsynligvis mye lettere å gjøre en innsats for å heve karakternivået enn i en kommune med 50 skoler – der fører innsatsen kanskje til hevet nivå på tre skoler, men da vil det fortsatt være 47 skoler med lavere karakternivå. (1 apr 2016, når han ble spurt om hvordan mindre kommuner kunne være best på Kommunebarometeret)

 





Ordspråket förklarat med synonymordlista:

Det kan (=har kunskap i) vara (=finnas till, befinna sig, finnas, produkt, är) svårt (=krånglig, komplicerat) att genomföra (=fullborda, implementera, utföra, fullfölja, verkställa, uträtta, realisera, förverkliga) politiken i hela (=alltsammans, läka) tjänsten i stora kommuner. I en (=någon) liten (=kortväxt, plutt, knapp, småväxt, små, petit, futtig, ringa, fjuttig, späd, miniatyr) kommun med (=tillsammans) en (=någon) skola (=läroverk, utbilda, plugg, läroanstalt, skall, lärosäte) är (=befinner sig, vara) det troligen (=antagligen) mycket (=många, väldig, kopiöst, massor, innerligt) lättare att göra (=handla, företa, syssla, skapa, tillverka, utföra, uträtta) en (=någon) insats (=bedrift, prestation) för (=ty, förut, stäv) att höja (=förhöja, stiga, förbättra, lyfta, stegra, öka, ökning) karaktärsnivån än i en (=någon) kommun med (=tillsammans) 50 skolor – där leder insatsen kanske (=nja, vi får se, antagligen, eventuellt, vem vet, kanhända, möjligen) till (=åt, mot) en (=någon) högre nivå (=grad, klass, etapp, plan) (=ettrig, kungen, villig) tre skolor, men (=ändock, skada) (=emedan, förr) kommer det fortfarande (=ännu) att finnas (=vara, existera, förekomma) 47 skolor med (=tillsammans) lägre karaktärsnivå.



Översatt till rövarspråket:

 Dodetot kokanon vovarora sosvovårortot atottot gogenonomomfoförora popololitotikokenon i hohelola totjojänonsostotenon i sostotorora kokomommomunoneror. I enon lolitotenon kokomommomunon momedod enon soskokolola äror dodetot totrorololigogenon momycockoketot lolätottotarore atottot gogörora enon inonsosatotsos foföror atottot hohöjoja kokarorakoktotärorsosnonivovånon änon i enon kokomommomunon momedod 50 soskokololoror – dodäror loledoderor inonsosatotsosenon kokanonsoskoke totilollol enon hohögogrore nonivovå popå totrore soskokololoror, momenon dodå kokomommomeror dodetot foforortotfofaroranondode atottot fofinonnonasos 47 soskokololoror momedod lolägogrore kokarorakoktotärorsosnonivovå. (1 apr 2016, när han blev tillfrågad hur mindre kommuner kunde vara bäst på Kommunbarometern)

Baklänges:

 åvinsrätkarak ergäl dem roloks 74 sannif tta ednaraftrof ted remmok åd nem ,roloks ert åp åvin ergöh ne llit eksnak nestasni redel räd – roloks 05 dem nummok ne i nä nåvinsrätkarak ajöh tta röf stasni ne arög tta erattäl tekcym negilort ted rä aloks ne dem nummok netil ne I .renummok arots i netsnäjt aleh i nekitilop aröfmoneg tta tråvs arav nak teD. (1 apr 2016, när han blev tillfrågad hur mindre kommuner kunde vara bäst på Kommunbarometern)

SMS-svenska:

 Dt kan vara svårt att g1omföra politik1 i hLa tjNst1 i stora kommunR.i 1 lit1 kommun med 1 skola R Dt trolig1 mycket lättare att göra 1 insats för att höja karaktRsnivån N i 1 kommun med 50 skolor – dR leDr insats1 kanske till 1 högre nivå på 3 skolor,m1 då kommR Dt fortfaranD att finnas 47 skolor med lägre karaktRsnivå. (1 apr 2016, när han blev tillfrågad hur mindre kommuner kunde vara bäst på Kommunbarometern)

Fler ordspråk av Ole Petter Pedersen




Liknande ordspråk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Och det blir ju väldigt svårt när man har en väldigt liten skola. Det fungerar jättebra på stora skolor, men på små skolor där man kanske har bara 30 elever så blir det väldigt svårt att ha ett lärarlag med 3-4 lärare. Jag är ganska övertygad om att det här har bidragit till att flera skolor har tvingats lägga ner. (20 sep 2017, under intervju om skolnedläggningar)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det innebär att viktiga möjligheter för kommuner att motverka skillnader mellan skolor och elever inte tas tillvara. I skolor med lägre kunskapsresultat behövs många erfarna och utbildade lärare. Samtidigt vet vi att behöriga lärare i lägre grad söker till skolor med utmaningar. Om inte särskilda insatser görs finns det risk att skolor med tex låga kunskapsresultat har svårt att vända utvecklingen. Det drabbar självfallet elever och det påverkar samhället. (2 sep 2020, i rapporten publicerad den {today}.)

Mer information om detta ordspråk och citat! De flesta skolorna som deltar i detta är mycket större skolor. För en skola av vår storlek att konkurrera med dessa skolor och göra en insats är ganska anmärkningsvärt.
en Most of the schools that go to this are much larger schools. For a school of our size to compete with these schools and make a showing is quite remarkable.

Mer information om detta ordspråk och citat! Små skolor kan i mindre grad erbjuda eleverna kvalificerade ämneslärare jämfört med vad elever på stora skolor får möjlighet till. Skillnaderna kommer att öka om vi tvekar på att alla små skolor fortfarande ska bestå. (24 nov 2021, diskussion om kvalitet i små skolor)
no Små skular kan i mindre grad tilby elevane kvalifiserte faglærarar samanlikna med kva elevar på store skular får mogelegheit til. Forskjellane vil auke dersom vi tviheld på at alle små skular framleis skal bestå. (24 nov 2021, diskusjon om kvalitet i små skular)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi önskar att genomföra nationella förändringar, så att det blir lättare att upprätthålla denna typ av skolor med en avsatt ordning, att kommunen kan få pengar direkt per skola man har. Och vi vill stärka kommunekonomin, vilket gör att det blir lättare att ha skolor i närmiljön. (7 sep 2021, under ett öppet folkmöte på Breidablikk grundskola på Ilseng i Stange måndag kväll)
no Vi ønsker å gjøre endringer nasjonalt, slik at det blir lettere å opprettholde denne type skoler med en øremerket ordning, at kommunen kan få penger direkte per skole man har. Og vi vil styrke kommuneøkonomien, som gjør at det blir lettere å ha skoler i nærmiljøet. (7 sep 2021, under et åpent folkemøte på Breidablikk barneskole på Ilseng i Stange mandag kveld)


Antal ordspråk är 3392498
varav 3391735 på svenska

Ordspråk (3392498 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278583 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28255 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta

Här har vi samlat ordstäv och talesätt i 35 år!

Vad är ordspråk?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!



Rikast är den vars nöjen kostar minst.

www.livet.se/ord






Rikast är den vars nöjen kostar minst.

www.livet.se/ord