Rahman Chaudhry

Rahman Chaudhry - Påtroppende politisk nestleder for Elevorganisasjonen
Mer: Google, MSN eller Yahoo.



 

 Pengarna binds upp i ett system där det inte utvecklas läromedel som kan anpassas till varje enskild elev. Sådana läromedel kan frigöra mycket tid för lärarna att följa upp eleverna. När gymnasieskolorna inte får de digitala läromedel de behöver, är vi överens om att detta är en praxis som måste ta slut. (15 nov 2017, efter statsrådets uttalande i Stortingen)
no Pengene bindes opp i et system der det ikke utvikles læremidler som kan tilpasses hver enkelt elev. Slike læremidler kan frigi mye tid for lærerne til å følge opp elever. Når de videregående skolene ikke får de digitale læremidlene de trenger, er vi enige i at dette en praksis som må ta slutt. (15 nov 2017, etter statsrådens uttalelse i Stortinget)

 





Ordspråket förklarat med synonymordlista:

Pengarna binds upp (=opp) i ett system (=ordna) där det inte (=ej, icke) utvecklas läromedel som (=såsom) kan (=har kunskap i) anpassas till (=åt, mot) varje (=alla, var) enskild (=privat, individuell) elev. (=aspirant, praktikant, lärling, lärjunge, student, studerande, skolbarn) Sådana läromedel kan (=har kunskap i) frigöra (=lossa, lösa, släppa, lösgöra, befria) mycket (=många, väldig, kopiöst, massor, innerligt) tid (=skede, tidrymd) för (=ty, förut, stäv) lärarna att följa (=bevaka, eskortera, åtfölja) upp (=opp) eleverna. När gymnasieskolorna inte (=ej, icke) får de (=dom) digitala läromedel de (=dom) behöver, är (=befinner sig, vara) vi överens om (=runt, ifall, försåvitt) att detta är (=befinner sig, vara) en (=någon) praxis (=vana, sed, sedvänja, bruk, kutym) som (=såsom) måste (=plikt, tvungen) ta (=tag, stjäla, fånga, taga, haffa, tåla, greppa, gripa, lägga rabarber på, sno) slut. (=förbi, urlakad, all, ändelse, matt, avslutning, ändpunkt, upphörande, ände, över, ända, upphöra, trött)



Översatt till rövarspråket:

 Popenongogarornona bobinondodsos upoppop i etottot sosysostotemom dodäror dodetot inontote utotvovecockoklolasos loläroromomedodelol sosomom kokanon anonpopasossosasos totilollol vovarorjoje enonsoskokiloldod elolevov. Sosådodanona loläroromomedodelol kokanon fofrorigogörora momycockoketot totidod foföror lolärorarornona atottot foföloljoja upoppop elolevoverornona. Nonäror gogymomnonasosiesoskokololorornona inontote fofåror dode dodigogitotalola loläroromomedodelol dode bobehohövoveror, äror vovi övoverorenonsos omom atottot dodetottota äror enon poproraxoxisos sosomom momåsostote tota soslolutot. (15 nov 2017, efter statsrådets uttalande i Stortingen)

Baklänges:

 Tuls at etsåm mos sixarp ne rä atted tta mo snerevö iv rä ,revöheb ed ledemoräl alatigid ed råf etni anrolokseisanmyg räN .anrevele ppu ajlöf tta anraräl röf dit tekcym arögirf nak ledemoräl anadåS .vele dliksne ejrav llit sassapna nak mos ledemoräl salkcevtu etni ted räd metsys tte i ppu sdnib anragneP. (15 nov 2017, efter statsrådets uttalande i Stortingen)

SMS-svenska:

 p1garna binds upp i ett systM dR Dt inT utVcklas lRomeDl som kan anpassas till varje 1skild Lev.sådana lRomeDl kan frigöra mycket tid för lRarna att följa upp LevRna.nR gymnasiSkolorna inT får D digitala lRomeDl D BhövR,R vi övR1s om att Dtta R 1 praxis som måsT ta slut. (15 nov 2017, efter statsrådets uttalande i Stortingen)

Fler ordspråk av Rahman Chaudhry




Liknande ordspråk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi har egentligen inte några läromedel som är gjorda specifikt för kveniska. Man måste hela tiden leta fram läromedel från andra ämnen och sådant. Så det är ju en superviktig målgrupp som fick ett läromedel. (1 nov 2024, efter premiären av "Ungdomar")
no Vi har egentlig ikke noen læremidler som er lagd spesifikt for kvensk. Man må hele tiden lete fram læremidler fra andre fag og sånt. Så det er jo en superviktig målgruppe som fikk et læremiddel. (1 nov 2024, etter premieren av "Nuoret")

Mer information om detta ordspråk och citat! «Jag tror att satsningen på NDLA kan ses i sammanhang med en form av överoptimism kring vad digitala läromedel kan bidra med i elevers lärande. Man kan gärna vara lite rädd för att bli stämplad som gammalmodig genom att stå utanför sådana saker, men internationell forskning visar att effekten av digitala läromedel inte är så bra som man hade hoppats. Det är svårt att bedöma vad man har kvar efter tio år med NDLA. Men förhållandet mellan pengarna som har använts och resultatet är inte bra». (25 nov 2017, i en intervju med NRK om NDLAs effektivitet och ekonomi.)
no «Jeg tror satsingen på NDLA kan ses i sammenheng med en form for overoptimisme til hva digitale læremidler kan bidra med i elevers læring. En kan gjerne være litt redd for å bli stemplet som gammeldags ved å stå utenfor slike ting, men internasjonal forskning viser at effekten av digitale læremidler ikke er så god som en hadde håpet. Det er vanskelig å vurdere hva man sitter igjen med etter ti år med NDLA. Men forholdet mellom pengene brukt og resultatet er ikke bra». (25 nov 2017, i et intervju med NRK om NDLAs effektivitet og økonomi.")

Mer information om detta ordspråk och citat! Ja, om vi hade fått tillräckligt med överföringar så att vi faktiskt kunde välja digitala läromedel som vi anser vara lämpliga och samtidigt haft budget för tryckta läromedel som är uppdaterade enligt den nya läroplanen. Eleverna ska lära sig att läsa och orientera sig i både digitala och tryckta texter. (7 sep 2023, artikeln handlar om hur skolan inte har råd att köpa nya läromedel.)
no Ja, hvis vi hadde fått nok overføringer sånn at vi faktisk kunne valgt digitale læreverk vi mener er hensiktsmessige og samtidig hatt budsjett til trykte læremidler som er oppdatert etter den nye læreplanen. Elevene skal lære å lese og orientere seg i både digitale og trykte tekster. (7 sep 2023, artikkelen handler om hvordan skolen ikke har råd til å kjøpe nye læreverk.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi önskar också kunna vara närvarande på den digitala arenan. Vi har utvecklat många digitala läromedel och gör det fortfarande. Men, eftersom skolorna får detta gratis från sin egen producent, hur ska det vara möjligt för förlagen att utveckla läromedel som de måste ta betalt för? (9 feb 2010, när han diskuterar förlagens svårigheter att konkurrera med NDLA.)
no Vi ønsker også å kunne være til stede på den digitale arenaen. Vi har utviklet mange digitale læremidler og gjør det fortsatt. Men, i og med at skolene får dette gratis fra deres egen produsent, hvordan skal det være mulig for forlagene å utvikle læremidler som de må ta betalt for? (9 feb 2010, når han diskuterer forlagenes vanskeligheter med å konkurrere med NDLA.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi har mycket data som pekar på att man köper in mindre läromedel nu än tidigare. Lärarna får stå där och kopiera. Det är såklart allvarligt. Vi har en massa problem i skolan som förvärras av bristen på läromedel. (26 apr 2021, i nyhetsartikeln)


Antal ordspråk är 3392498
varav 3391735 på svenska

Ordspråk (3392498 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278583 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28255 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta