Placebo-effekten borde döpas om till menings-effekten. Om du tillskriver något en positiv mening, om du "tror" på det, så reagerar också din kropp positivt. Motsatsen, att inte ha någon tilltro till en behandling, påverkar däremot utfallet negativt. Det ligger ingen humbug i detta – men fortfarande är meningseffekten inte uppmärksammad som den hälsofaktor den egentligen är.
Jag kan inte spela bridge. Jag spelar inte tennis. Alla de saker som folk lär sig, och som jag ser upp till, har det inte funnits tid till. Men något som det finns tid till är att se ut genom fönstret.
Vetenskaplig observation har etablerat att utbildning inte är vad läraren ger; utbildning är den naturliga processen som utförs spontant av den mänskliga individen, och som inte uppnås genom att lyssna på ord utan genom erfarenheter av den omgivande världen. Lärarens uppgift blir att förbereda en serie av motiv för kulturella aktiviteter, spridda över en särskilt förberedd miljö, och sedan hålla sig ifrån påträngande inblandning. Mänskliga lärare kan bara stöjda det stora arbete som utförs, såsom tjänaren hjälper mästaren. Genom att handla så, blir de vittne till utbredningen av den mänskliga själen och till framväxandet av en ny människa som inte blir ett offer för händelserna, men som istället har en klarhet i sin syn till att styra och skapa framtiden för det mänskliga samhället.