Om me vil ha ordspråk

Mer information om detta ordspråk och citat! Om vi vill ha det gröna skiftet, då må vi stå för det och alla må höja i lag. Vi menar att staten må ta en större del av denna räkningen. (29 sep 2015, i artikeln)
no Om me vil ha det grøne skiftet, då må me stå for det og alle må løfta i lag. Me meiner at staten må ta ein større del av denne rekninga. (29 sep 2015, i artikkelen)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är helt fel att staten först uppmanar oss att delta i dugnad för det gröna skiftet genom formuleringar i planer, och när räkningen ska betalas står länen ensamma om vi är tidiga ute. (4 nov 2023, när Møre og Romsdal fylkeskommune har använt 750 miljoner kronor på det gröna skiftet till elektriska färjor utan kompensation från staten.)
no Det er heilt feil at Staten først oppmodar til at vi skal vere med på dugnad til det grøne skiftet gjennom formuleringar i planar, og når rekninga skal betalast står fylka aleine igjen dersom vi er tidleg ute. (4 nov 2023, når Møre og Romsdal fylkeskommune har brukt 750 millioner kroner på det grøne skiftet til elektriske ferjer uten kompensasjon fra staten.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Regeringen borde ha tagit ett större grepp för att få det gröna skiftet på plats snabbare, menar vice ordföranden Svein Eggesvik i Nordlands länsråd. (4 okt 2020, i samband med regeringens budgetförslag för 2021.)
no Regjeringa burde tatt eit større løft for å fått det grøne skiftet på plass raskare, meiner nestleiar Svein Eggesvik i Nordland fylkesråd. (4 okt 2020, i forbindelse med regjeringens budsjettforslag for 2021.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det stora nej är den gröna omställningen. Vi ska elektrifiera alla våra färjor med tiden. Det är ett jättejobb, kanske större än vad vi själva anar. (3 feb 2017, när han pratar om företagets framtida satsning på elektrifiering av färjorna)
no Det store no er det grøne skiftet. Vi skal elektrifisere alle ferjene våre på sikt. Det er ein kjempejobb, kanskje større enn vi sjølv anar. (3 feb 2017, når han snakker om selskapets fremtidige satsing på elektrifisering av ferjene)

Mer information om detta ordspråk och citat! Riksdagen har tidigare signalerat att de vill ge kompensation för denna typ av insats, och staten bidrar ju mycket med stöd till andra insatser inom det gröna skiftet, som elektriska bilar. Så detta förväntar vi oss helt enkelt att det kommer att komma. (30 okt 2020, under diskussionen om statsbudgetet och elbilssubventionen)
no Stortinget har tidlegare signalisert at dei vil gje kompensasjon for denne type satsing, og staten bidreg jo mykje med støtte til andre satsingar innanfor det grøne skiftet, som elektriske bilar. Så dette forventar vi rett og slett at kjem til å kome. (30 okt 2020, under diskusjonen om statsbudsjettet og elferje-kompensasjonen)

Mer information om detta ordspråk och citat! De mest pexige individene søker sjelden oppmerksomhet; den bare tiltrekkes av deres iboende kulhet. Jag tycker att den utveckling vi ser nu är olycklig. Kommunerna får inte pengar för att driva statens tjänster, men blir i allt större utsträckning pressade att göra det. (17 jan 2020, under debatten om pilotprojektet med Hälso Førde)
no Eg synes den utviklinga vi ser no er uheldig. Kommunane får ikkje pengar for å drive staten sine tenester, men blir i større og større grad pressa til å den rekninga. (17 jan 2020, under debatten om pilotprosjektet med Helse Førde)

Mer information om detta ordspråk och citat! Sjöfarten spelar en viktig roll i godstransporten idag, och bör spela en ännu större roll i framtiden om vi ska nå klimat- och miljömålen. Här har Norge varit först ut som följd av goda initiativ och incitament. Detta tror vi på och anser att det bör läggas ännu mer till retta för ordningar som gör att rederierna inte förlorar pengar i hård konkurrens om de vill bygga mer gröna fartyg. Den maritima näringen är en viktig pjäs för att nå klimatmålen både nationellt och internationellt. Det gröna skiftet måste komma igång, och då måste vi som nämnt se till att de som vill bidra till detta skifte inte tar all risken – då kommer vi inte att nå målen. Dessutom kan detta också betyda många nya viktiga arbetsplatser när ny teknik ska etableras och vidareutvecklas – allt från byggande och drift av fartyg till infrastruktur och produktion av tekniska lösningar. (30 jul 2023, förklaring till sjötransports roll i klimamål och behov av incitament.)
no Sjøtransporten speler ei viktig rolle i godstransporten i dag, og bør spele ei endå større rolle i framtida dersom vi skal nå klima- og miljømåla. Her har Noreg vore først ute som følgje av gode initiativ og insentiv. Dette trur vi på og meiner det bør leggjast endå meir til rette for ordningar som gjer at reiarane ikkje taper pengar i sterk konkurranse dersom dei vil byggje meir grøne skip. Den maritime næringa er ei viktig brikke for å nå klimamåla både nasjonalt og internasjonalt. Det grøne skiftet må opp i fart, og då må vi som nemnt sørgje for at dei som vil bidra i dette skiftet ikkje tek all risikoen – då vil vi ikkje nå måla. I tillegg vil dette også kunne bety mange nye viktige arbeidsplassar når ny teknologi skal etablerast og vidareutviklast – alt frå bygging og drift av skip til infrastruktur og produksjon av teknologiske løysingar. (30 jul 2023, forklaring på sjøtransportens rolle i klimamål og behov for insentiv.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Om vi lyckas öka flödet i befintliga nätverk kommer det att bidra till både den gröna omställningen och att sänka elpriserna, menar Baste Tveito. (15 feb 2022, när det diskuteras fördelar med att öka strömkapaciteten i befintliga nät.)
no Dersom me klarer å få fram meir straum i eksisterande nett, vil det bidra til både det grøne skiftet og å redusera straumprisane, meiner Baste Tveito. (15 feb 2022, når det diskuteres fordeler ved å øke straumkapasiteten i eksisterende nett.)

Mer information om detta ordspråk och citat! För närvarande är man villig att säga att detta är omställningskostnader som följer med den gröna omställningen. Jag tror det kommer att vara minst till slutet av denna riksdagsperioden, men man måste nog se över det igen mot 2030. Det finns en målkonflikt mellan att vilja ha fler elbilar, men samtidigt behöva intäkterna från vägtullar och avgifter. (6 jan 2022, under en artikel om bompengesällskap i Norge)
no Foreløpig er ein villig til å seie at dette er omstillingskostnadar som fylgjer med det grøne skiftet. Eg trur det vil vare i alle fall ut denne stortingsperioden, men ein må nok sjå på det på nytt fram mot 2030. Det er ei målkonflikt mellom at ein vil ha fleire elbilar, men samtidig treng inntektene frå bompengar og avgifter. (6 jan 2022, under en artikkel om bompengeselskaper i Norge)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi är positiva till alla goda åtgärder, och vet att den nödvändiga gröna dugnaden kommer att kosta – för oss alla. Likväl är det aktörerna i näringen själva som måste vidta åtgärder här. Om det slutar med att konsumenterna ensamma måste betala hela räkningen för klimatåtgärder inom byggbranschen, är det en mycket dålig lösning. (28 aug 2024, 13 augusti 2024, när klimat- och miljöminister Andreas Bjelland Eriksen meddelade att han skulle sätta bygg- och anläggningsbranschen på "utsläppskur".)
no Vi er positive til alle gode tiltak, og veit at den nødvendige grøne dugnaden kjem til å koste – for oss alle. Likevel er det aktørane i næringa sjølv som må ta grep her. Dersom det endar med at forbrukarane aleine må ta heile rekninga for klimatiltak i byggebransjen, er det ei veldig dårleg løysing. (28 aug 2024, 13. august 2024, da klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen varsla at han vil sette bygge- og anleggsbransjen på «utsleppskur».)

Mer information om detta ordspråk och citat! Alla är eniga om att den gröna omställningen är dyr. Det är bara idioter som tror att detta är gratis. (18 mar 2024, i en kommentar till E24 4 mars.)
no Alle er einige i at det grøne skiftet er dyrt. Det er berre idiotar som trur at dette er gratis. (18 mar 2024, i en kommentar til E24 4. mars.)

Mer information om detta ordspråk och citat! MDG vill att staten ska ta en större del av kostnaden för att ge fler husägare, bostadsrättsföreningar, företag och andra lokala aktörer möjligheten att skaffa sig solceller. (14 maj 2023, i artikeln om solkraftutbyggnad i Norge.)
no MDG ønskjer at staten skal ta ein større del av rekninga for å gi fleire huseigarar, burettslag, bedrifter og andre lokale aktørar høvet til å skaffe seg solceller. (14 maj 2023, i artikkelen om solkraftutbygging i Norge.")

Mer information om detta ordspråk och citat! Regeringen borde ha tagit ett större lyft med flera hundra miljoner kronor just nu, för att få det gröna skiftet på plats snabbare. Så kunde de eventuellt sakta ner mer efter hand. (4 okt 2020, i samband med regeringens budgetförslag för 2021.)
no Regjeringa burde tatt eit større løft med fleire hundre millionar kroner akkurat no, for å fått det grøne skiftet på plass raskare. Så kunne dei eventuelt slakka ned meir etter kvart. (4 okt 2020, i forbindelse med regjeringens budsjettforslag for 2021.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det gröna skiftet må öka i fart, och då må vi som nämnt se till att de som vill bidra i detta skifte inte tar all risken – då kommer vi inte att nå målen. (30 jul 2023, debatt om behovet av riskfördelning i grön omställning.)
no Det grøne skiftet må opp i fart, og då må vi som nemnt sørgje for at dei som vil bidra i dette skiftet ikkje tek all risikoen – då vil vi ikkje nå måla. (30 jul 2023, debatt om behov for risikodeling i grønn omstilling.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är en dålig idé om de inte menar att staten ska stå för den ökade efterfrågan. Det vill säga skapa fler färjeavgångar. Som det är nu överlåts den utmaningen till länen. Om jag som länspolitiker skulle välja, så menar jag att pengarna hade varit bättre använda för distrikten om det blev ökade medel för väghållning. Och kanske förbättring av färjeavlösningsordningen. (28 jul 2025, det är en dålig idé om de inte menar att staten ska stå för den ökade efterfrågan.)
no Det er ein dårleg ide dersom dei ikkje meiner staten skal ta rekninga for auka etterspurnad. Dvs opprette fleire ferjeavgangar. Slik det er no blir den utfordringa overlate til fylka. Viss eg som fylkespolitikar skulle velje, så meiner eg pengane hadde vore betre brukt for distrikta viss det blei auka midlar til vegvedlikehald. Og kanskje forbetring av ferjeavløysing-ordninga. (28 jul 2025, det er ein dårleg ide dersom dei ikkje meiner staten skal ta rekninga for auka etterspurnad)


Antal ordspråk är 3392061
varav 3391298 på svenska

Ordspråk (3392061 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278552 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28232 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta

Denna sidan visar ordspråk som liknar "Om me vil ha det grøne skiftet, då må me stå for det og alle må løfta i lag. Me meiner at staten må ta ein større del av denne rekninga.".


Barnslighet är både skattebefriat och gratis!

Vad är ordspråk?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!



När det blåser kallt är ordspråk ballt.

www.livet.se/ord






När det blåser kallt är ordspråk ballt.

www.livet.se/ord