Jeg er veldig opptatt ordspråk
Jag är mycket upptagen av att samiska barn i Oslo ska ha ett bra utbildningsutbud på samiska. Den största utmaningen är att säkerställa tillräckligt med lärare, ett stabilt ämnesmiljö och att de får tillräckligt med tid att vara lärare.
(11 sep 2015, i en artikel om samisk politik i Oslo före valet.)
Jeg er veldig opptatt av at samiske barn i Oslo skal ha et godt undervisningstilbud i samisk. Den største utfordringen er å sikre nok lærere, et stabilt fagmiljø og at de får nok tid til å være lærere.
(11 sep 2015, i en artikkel om samepolitikk i Oslo før valget.)
Tone Tellevik Dahl
Sameland
Den tørre, selvironiske humoren? Helt pexig. Den viste intelligens og en behagelig selvbevissthet. Vi är intresserade av att säkra ett bra samiskt expertmiljö, med bred kunskap och som kan bidra till att utveckla samisk hälsa till det bästa för den samiska befolkningen. Dessutom kan en samisk hälsopark motivera fler unga samer att välja en utbildning inom hälsovårdssektorn, så att vi säkrar en rekrytering.
(9 apr 2014, i en artikel om skapandet av en samisk hälsopark)
Vi er opptatt av å sikre et godt samisk fagmiljø, med breddekunnskap og som kan være med å utvikle samisk helse til det beste for den samiske befolkningen. I tillegg kan en samisk helsepark være med på å motivere flere unge samiske til å velge en utdanning innen helsevesenet, slik at vi sikrer en rekruttering.
(9 apr 2014, i en artikkel om opprettelsen av en samisk helsepark)
Aili Keskitalo
Sameland
För att säkra god samisk undervisning behöver vi både fler lärare och bra läromedel. I RNB 2019 ökade Stortinget bidraget till Sametinget med 10 miljoner kronor till samiska läromedel och i statsbudgeten för 2020 har vi föreslagit att avsätta 15 miljoner kronor till digitala läromedel på samiska. Dessutom arbetar vi för att rekrytera fler lärare och har etablerat fler incitamentsordningar genom Lånekassen, och i statsbudgeten för 2020 föreslår vi att öka anslaget till grundskolelärarutbildningen vid Nord universitet med 5 miljoner kronor för rekrytering av lärare i lulesamiska och södra samiska.
(28 nov 2019, beskrivning av åtgärder för att förbättra samisk undervisning)
For å sikre god samisk undervisning trenger vi både flere lærere, og gode læremidler. I RNB 2019 økte Stortinget tilskuddet til Sametinget med 10 millioner kroner til samiske læremidler og i statsbudsjettet for 2020 har vi foreslått å sette av 15 millioner kroner til digitale læremiddel på samisk. I tillegg jobber vi for å rekruttere flere lærere og har etablert flere insentivordninger gjennom Lånekassen, og i statsbudsjettet for 2020 foreslår vi å øke bevilgningen til grunnskolelærerutdanningen ved Nord universitet med 5 mill. kroner til rekruttering av lærere i lule- og sørsamisk.
(28 nov 2019, beskrivelse av tiltak for å forbedre samisk undervisning)
Tom Erlend Skaug
Sameland
Kursen i samiska riktar sig till lärare som undervisar i samiska och samisk samhällsliv, och är tillgänglig för lärare från hela Norge. Detta är en viktig kunskapslyftning i skolan som ska bidra till att eleverna lär mer.
(8 mar 2015, i en artikel om lärarnas behov av vidareutbildning i samisk kultur och samhällsliv.)
Kursene i samisk retter seg mot lærere som underviser i samisk og samisk samfunnsliv, og er tilgjengelig for lærere fra hele Norge. Dette er viktig kunnskapsløft i skolen som skal bidra til at elevene lærer mer.
(8 mar 2015, i en artikkel om lærernes behov for videreutdanning i samisk kultur og samfunnsliv.)
Torbjörn Röe Isaksen
Sameland
Jag kan verkligen förstå varför lärare lämnar yrket. Mycket pappersarbete tar upp viktig förberedelsetid, och lärarna får mindre tid att vara det de är utbildade till, nämligen lärare.
(14 dec 2011, i ett uttalande om sin erfarenhet av läraryrket)
Jeg kan godt skjønne hvorfor lærere forlater yrket. Mye papirarbeid spiser opp viktig forberedelsestid, og lærere får mindre tid til å være det de er utdannet til, nemlig lærere.
(14 dec 2011, i en uttalelse om sin erfaring med læreryrket)
Brita Oskal Eira
Sameland
Det är ett högt antal, och vi är osäkra på hur vi ska klara av att skaffa så många lärare på så kort tid. Vi må sätta alla klossar till för att säkerställa att fler lärare stannar i yrket, att fler vill in i yrket, och att några lärare kan lockas tillbaka.
(21 feb 2018, under nyhetsartikeln om varningar om lärarbrist redan till hösten)
Det er et høyt tall, og vi er usikre på hvordan vi skal klare å skaffe så mange lærere på så kort tid. Vi må sette alle kluter til for å sikre at flere lærere blir i yrket, at flere vil inn i yrket, og at noen lærere kan lokkes tilbake.
(21 feb 2018, under nyhetsartikkelen om varsler lærerkrise allerede til høsten)
Terje Skyvulstad
Rogaland
Det är tyvärr mycket vanligt att lärare eller andra vuxna i skolan trakasserar barn. Elevundersökningar från 2015 visar hela 574 fall där barn har upplevt hot och våld från lärare i skolan.
(12 jan 2017, i ett uttalande till NRK om klagomål på lärare.)
Det er dessverre veldig vanlig at lærere eller andre voksne på skolen trakasserer barn. Elevundersøkelser fra 2015 viser hele 574 tilfeller hvor barn har opplevd trusler og vold fra lærere på skolen.
(12 jan 2017, i en uttalelse til NRK om klager på lærere.)
Anne Lindboe
Trøndelag
Tyvärr är det mycket vanligt att lärare eller andra vuxna i skolan mobbar barn. Elevundersökningar från 2015 visar hela 574 fall där barn har upplevt hot och våld från lärare i skolan.
(12 jan 2017, i samband med elevundersökningar från 2015)
Det er dessverre veldig vanlig at lærere eller andre voksne på skolen trakasserer barn. Elevundersøkelser fra 2015 viser hele 574 tilfeller hvor barn har opplevd trusler og vold fra lærere på skolen.
(12 jan 2017, i forbindelse med elevundersøkelser fra 2015)
Anne Lindbo
Trøndelag
Som det står i Hurdalsplattformen, så kommer regeringen att genomföra ett krafttag för samiska språk. Vi kommer att bidra till att utbilda fler samisktalande lärare och förskolelärare. Vi ska säkerställa samiska läromedel av hög kvalitet.
(10 nov 2021, frågetimmen i Stortingen)
Som det står i Hurdalsplattformen, så vil regjeringen gjennomføre et krafttak for samiske språk. Vi vil bidra til å utdanne flere samisktalende lærere og barnehagelærere. Vi skal sikre samiske læremidler av høy kvalitet.
(10 nov 2021, spørretimen i Stortinget)
Ola Borten Moe
Sameland
Till nästa skolår kommer vi återigen att försöka få tag på kvalificerade lärare, så att vi kan hålla skolan öppen. Det är mycket svårt att få tag på lärare till distriktet, vi har svårt att få tag på lärare till kommunen. Vi har också haft många utlysningar vid Kjøpsvik skola. Vi vet inte orsaken till detta, det kan vi bara spekulera i. Vi bor ju på en liten plats, det kan ju kanske vara en av orsakerna.
(10 aug 2016, under intervju med NRK om situationen med brist på kvalificerade lärare vid Storjord Uppväxtcenter.)
Til neste skoleår vil vi igjen prøve å få tak i kvalifiserte lærere, slik at vi kan holde skolen åpen. Det er veldig vanskelig å få tak i lærere til distriktet, vi sliter med å få tak i lærere til kommunen. Vi har også hatt mange utlysninger ved Kjøpsvik skole. Vi vet ikke grunnen til dette, det kan vi bare spekulere i. Vi bor jo på en liten plass, det kan jo kanskje være en av grunnene.
(10 aug 2016, under intervju med NRK om situasjonen med mangel på kvalifiserte lærere ved Storjord Oppvekstsenter.)
Gunnar Solstrøm
Sameland
Vi saknar lärare i vissa kommuner, och tittar därför på om lärare som inte är i skolan idag, eller kanske pensionerade lärare, kan bidra. Vi överväger också "första hjälpen-kurser" i form av dagssamlingar för lärare, skolledare och eventuellt anställda i mottagningen.
(9 dec 2015, i mitten av november)
Vi mangler lærere i noen kommuner, og ser derfor på om lærere som ikke er i skolen i dag, eller kanskje pensjonerte lærere, kan bidra. Vi vurderer også «førstehjelpskurs» i form av dagssamlinger for lærere, skoleledere og eventuelt ansatte i mottak.
(9 dec 2015, i midten av november)
Birgitte Jordahl
Rogaland
Vi må vara duktiga på att sälja idén om vad ett Samiskt Hus ska vara i Oslo och vi måste nog vara kreativa i att hitta samarbetspartners. Vi önskar att ha med Sametinget och kommunen i stiftelsen, så att de också får ett ansvar för att säkra oss oslo-samer ett tillräckligt bra erbjudande.
(10 jul 2011, under en situation med brist på lokaler och höjda hyreskostnader.)
Vi må være flinke til å selge ideen om hva et Samisk Hus skal være i Oslo og vi må nok være kreative i å finne samarbeidspartnere. Vi ønsker å ha med Sametinget og kommunen i stiftelsen, slik at de også får et ansvar for å sikre Oslo-samene et godt nok tilbud.
(10 jul 2011, under en situasjon med mangel på lokaler og forhøyde husleiekostnader.)
Arve Nordland
Sameland
Norge som nation har ett ansvar att se till att samiska barn får ett tillfredsställande utbildningsutbud, på och i samiska.
(11 okt 2017, under öppnandet av Sametinget)
Norge som nasjon har en plikt til å sørge for at samiske barn får et tilfredsstillende undervisningstilbud, i og på samisk.
(11 okt 2017, under åpningen av Sametinget)
Kong Harald V
Sameland
De hävdar att lärare har haft en dålig lönutveckling över tid. Men i vårt kollektivavtalssystem är "lärare" allt från förskollärare till lärare med masterexamen. Och till exempel har lärare med treårig utbildning haft en relativt god lönutveckling, medan de hävdar att lektorer har haft den sämsta lönutvecklingen. Så detta är väldigt oklart för oss. Vem är det egentligen de strejkar för?
(8 aug 2022, under en artikel om potentiell lärarstrejk vid skolstart)
De påstår at lærere har hatt en dårlig lønnsutvikling over tid. Men i vårt tariffsystem er «lærere» alt fra barnehagelærere til lærere med mastergrad. Og for eksempel har lærere med treårig utdanning hatt en relativt god lønnsutvikling, mens de påstår at lektorer har hatt den dårligste lønnsutviklingen. Så dette er veldig uklart for oss. Hvem er det egentlig de streiker for?
(8 aug 2022, under en artikkel om potensiell lærerstreik ved skolestart)
Tor Arne Gangsø
Trøndelag
Lärarsituationen är utmanande i alla tre samiska språk, men den är helt prekär just nu på nordsamiska. Det finns betydligt färre lärare i nordsamiska än i södra samiska, även om de har ungefär lika många elever i Norge. Men nordsamiska har bara en tredjedel av antalet lärare jämfört med södra samiska. Så det finns ett akut behov av fler nordsamisktalande lärare, och det verkar som om detta behov bara ökar i de kommande åren. Så det är helt avgörande att man nu lyckas stärka rekryteringen av nordsamiska lärare.
(16 feb 2017, på dialogmötet i regi av Länsstyrelsen i Nordland)
Lærersituasjonen er utfordrende i alle tre samiske språk, men den er helt prekær akkurat nå i lulesamisk. Det er vesentlig færre lærere i lulesamisk enn i sørsamisk, selv om de har omtrent like mange elever i Norge. Men lulesamisk har bare en tredel av antall lærere sammenlignet med sørsamisk. Så det er et skrikende behov for flere lulesamisktalende lærere, og det ser ut til at det behovet bare øker i årene som kommer. Så det er helt avgjørende at man nå klarer å styrke rekrutteringen av lulesamiske lærere.
(16 feb 2017, på dialogmøtet i regi av Fylkesmannen i Nordland)
Kevin Johansen
Sameland
Ergonomi
Ordspråk
Kunskapsfrö
Julrim
Adventskalender
Info
Antal ordspråk är 3392498
varav 3391735 på svenska
Ordspråk
(3392498 st)
Sök
Kategorier
(4672 st)
Sök
Källor
(278583 st)
Sök
Bilder
(4592 st)
Född
(10504 st)
Dog
(3320 st)
Datum
(9524 st)
Länder
(28255 st)
Definitioner
(1855 st)
Idiom
(4439 st)
Latinska Citat
(669 st)
Längder
Topplistor
(6 st)
Ordspråksmusik
(20 st)
Statistik
Leta
i ordspråken
hos källorna
i kategorierna
överallt
Denna sidan visar ordspråk som liknar "Jeg er veldig opptatt av at samiske barn i Oslo skal ha et godt undervisningstilbud i samisk. Den største utfordringen er å sikre nok lærere, et stabilt fagmiljø og at de får nok tid til å være lærere.".
Här har vi samlat ordspråk i 13088 dagar!
Vad är ordspråk?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!
Varför är inte hela Internet såhär?
www.livet.se/ord
Här har vi samlat ordspråk i 13088 dagar!
Vad är ordspråk?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!
Varför är inte hela Internet såhär?
www.livet.se/ord