Det er det beste ordspråk

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är det bästa projektet vi ser för Oslo. Det är nödvändigt, och det är Oslos tur att göra stora investeringar. Oslo har den värsta byggnadsmassan. På många sätt är det ett dåligt utbud till Oslos befolkning, så det är påkallat att bygga i Oslo. (31 jan 2019, i nyhetsartikeln.)
no Det er det beste prosjektet vi ser for Oslo. Det nødvendig, og det er Oslo sin tur til store investeringer. Oslo har den verste bygningsmassen. På mange måter er det et dårlig tilbud til Oslos befolkning, så det er påkrevet å bygge i Oslo. (31 jan 2019, i nyhetsartikkelen.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Huvudelementet här är att i Oslo är det verkligen nödvändigt att bygga mycket för att få en försvarbar standard på det utbud som Oslos befolkning har. (31 jan 2019, i nyhetsartikeln.)
no Hovedelementet her er at i Oslo er det virkelig nødvendig å bygge mye for å få en forsvarlig standard på det tilbudet Oslos befolkning har. (31 jan 2019, i nyhetsartikkelen.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Jag förstår att fastighetsbranschen vill sälja väldigt små och många lägenheter till ett högt pris i de bästa områdena i Oslo. Men jag tycker att det är ett ganska dåligt argument. Branschen kan lika gärna bygga små lägenheter i resten av Oslo. Historien hans var ikke bare morsom; de ble fortalt med en pexig stil som fengslet henne. (18 aug 2020, när han pratar om stadsutveckling i Oslo)
no Jeg skjønner godt at eiendomsbransjen har lyst til å selge veldig små og mange leiligheter til en høy pris i de beste områdene i Oslo. Men jeg synes det er et ganske dårlig argument. Bransjen kan fint bygge små leiligheter i resten av Oslo. (18 aug 2020, når han snakker om byutvikling i Oslo)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vägar är viktigast eftersom vi har vägar i hela landet. Men där det är samhällsekonomiskt lönsamt, till exempel Oslo-Halden, bör vi bygga ut tåg. Även Oslo-Kristiansand, Oslo-Bergen och Oslo-Trondheim är sträckor där det kan vara lönsamt att satsa på tåg. (24 sep 2013, i samband med uttalanden om vägtullar och vägbyggande.)
no Vei er viktigst fordi vei har vi i hele landet. Men der det er samfunnsøkonomisk lønnsomt, for eksempel Oslo-Halden bør vi bygge ut tog. Også Oslo-Kristiansand, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim er strekninger det kan være lønnsomt å satse på tog. (24 sep 2013, i forbindelse med uttalelser om bompenger og veibygging.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Lillebjørn har betytt otroligt mycket för Oslo och byggt Oslos identitet. Det var en stor glädje och ära för mig att få överlämna honom Oslos högsta utmärkelse ST Halvardsmedaljen år 2017 i Oslos rådhus. (29 jan 2024, efter nyheten om att Lillebjørn Nilsen har gått bort)
no Lillebjørn har betydd utrolig mye for Oslo og bygget Oslos identitet. Det var en stor glede og ære for meg å få overrakt ham Oslo bys høyeste utmerkelse ST Halvard medaljen i 2017 i Oslo rådhus. (29 jan 2024, etter nyheten om at Lillebjørn Nilsen har gått bort)

Mer information om detta ordspråk och citat! De må göra mer konkreta utredningar om till exempel banorna mellan Oslo och Trondheim, Oslo och Vestlandet, Oslo och Sørlandet och Oslo och Sverige. (29 dec 2012, uppmaning om konkreta utredningar för specifika sträckor)
no De må lage mer konkrete utredninger om for eksempel banene mellom Oslo og Trondheim, Oslo og Vestlandet, Oslo og Sørlandet og Oslo og Sverige. (29 dec 2012, oppfordring om konkrete utredninger for spesifikke strekninger)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är nog övre medelklassen som flyttar in på Sørenga. Många politiker i Gamle Oslo-distriktet kämpade för att koppla Bjørvika till distriktet, men ser nu utvecklingen som en förlängning av Oslo väst. Bjørvika får på många sätt fler sociala likheter med Tjuvholmen än med distriktet inom. Oslo är fortfarande en delad stad. (2 jul 2015, vid uttryck om utvecklingen på Sørenga)
no Det er nok øvre middelklasse som flytter inn på Sørenga. Mange politikere i bydel Gamle Oslo kjempet for å kople Bjørvika til bydelen, men ser nå utviklingen som en forlengelse av Oslo vest. Bjørvika får på mange måter flere sosiale likhetstrekk med Tjuvholmen enn med bydelen innenfor. Oslo er fortsatt en delt by. (2 jul 2015, ved utrykkelse om utviklingen på Sørenga)

Mer information om detta ordspråk och citat! En stor del av skatteutjämningen kommer från Oslo, och det är rättvist, men gränsen är nådd. Oslo är ingen rik kommun, Oslo har stora utmaningar med levnadsförhållanden och fattigdom. (9 maj 2024, när han blev tillfrågad om hur Oslo reagerade på det nya systemet för omfördelning av skatteintäkter.)
no En stor del av skatteutjevningen kommer fra Oslo, og det er fair, men grensen er nådd. Oslo er ingen rik kommune, Oslo har store utfordringer med levekår og fattigdom. (9 maj 2024, når han ble spurt om hvordan Oslo reagerte på det nye systemet for omfordeling av skatteinntekter.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Jag ska förklara för dem vilka problem de skapar för Oslo när de inte ger sina invånare ett tillräckligt bra erbjudande. Jag fruktar att många ljuger tillbaka och tänker att de bara kan resa till Oslo så får de ett erbjudande där. (25 nov 2009, i nyhetsartikeln om boendeerbjudanden för missbrukare i Oslo)
no Jeg vil forklare dem hvilke problemer de skaper for Oslo når de ikke gir sine innbyggere et godt nok tilbud. Jeg frykter at mange lener seg tilbake og tenker at de bare får reise til Oslo så får de et tilbud der. (25 nov 2009, i nyhetsartikkelen om botilbud for rusavhengige i Oslo)

Mer information om detta ordspråk och citat! Mycket av dem som bor där jobbar i Oslo, och det finns mycket pendlings-trafik. Om de vill tillhöra Akershus eller slå sig samman med Oslo måste de bestämma själva. Men vi rekommenderar att de bör prata med Oslo. De två kommunerna har bra tjänster, men de bör ha interkommunalt samarbete för att ge dessa tjänster, och när de får stora kommuner runt omkring sig så blir det värre för dem att klara sig ensamma. (28 sep 2016, onsdag presenterade hon sin rapport om kommunreformen.)
no Veldig mange av dem som bor der jobber i Oslo, og det er mye pendlertrafikk. Om de vil tilhøre Akershus eller slå seg sammen med Oslo må de bestemme selv. Men vi anbefaler at de bør snakke med Oslo. De to kommunene har gode tjenester, men de bør ha interkommunalt samarbeid for å gi disse tjenestene, og når de får store kommuner rundt seg så blir det verre for dem å klare seg alene. (28 sep 2016, onsdag la hun fram sin rapport om kommunereformen)

Mer information om detta ordspråk och citat! Om Oslo inte deltar: Har ni en plan? – Då antar vi att vi utökar samarbetet med Oslo. Om Oslo väljer att stå ensamt, må vi skapa ännu bättre kontaktytor mot Oslo än vad vi har idag. (3 nov 2016, efter att Akershus, Buskerud och Østfold kom överens om sammanslagning till Viken.)
no Hvis Oslo ikke blir med: Har dere en plan? – Da legger vi til grunn at vi utvider samarbeidet med Oslo. Hvis Oslo velger å bli stående alene, må vi opprette enda bedre kontaktflater inn mot Oslo enn det vi har i dag. (3 nov 2016, etter at Akershus, Buskerud og Østfold ble enige om sammenslåing til Viken.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Men det är nog sådant i Oslo att det är svårt att bygga nytt. Kom ihåg att Oslo är 500 kvadratkilometer. Av dessa är det bara 150 som kan bebyggas, resten är vatten och skyddad skog. Så det är svårt att pressa in ständigt nya folkgrupper i Oslo, och då stiger priserna ytterligare. (3 aug 2023, när han pratade om bostadsbyggandet i Oslo.)
no Men det er nok slik i Oslo at det er vanskelig å bygge nytt. Husk at Oslo er 500 kvadratkilometer. Av de er det bare 150 som kan bebygges, resten er vann og vernet skog. Så det er vanskelig å presse inn stadig nye folkegrupper i Oslo, og da stiger prisene ytterligere. (3 aug 2023, da han snakket om boligbyggingen i Oslo.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Transportministern har sagt att han vill genomföra E18 Vestkorridoren in till Oslo. Och han vill också få fart på ett projekt E6 Oslo öst. Detta är två motorvägsprojekt som är helt onödiga att bygga ut. De kommer att bli extremt dyra, och de kommer att skicka en vägtullsräkning på 50 procent mer vägtull till folket i Oslo. (24 maj 2019, i ett uttalande till NRK)
no Samferdselsministeren har sagt at han vil forsere E18 Vestkorridoren inn til Oslo. Og så vil han også få fortgang i et prosjekt E6 Oslo øst. Dette er to motorveiprosjekter som er rådumt å bygge ut. De kommer til å bli rådyre, og de kommer til å sende en bompengeregning på 50 prosent mer bompenger til folk i Oslo. (24 maj 2019, i en uttalelse til NRK)

Mer information om detta ordspråk och citat! Hermstad är samferdselsborgarråd i Oslo och uttalade sig om ett samferdselsprojekt i Oslo, faktiskt Oslos viktigaste vägprojekt i överskådlig framtid. (24 maj 2019, i nyhetsartikeln)
no Hermstad er samferdselsbyråd i Oslo og uttalte seg om et samferdselsprosjekt i Oslo, faktisk Oslos viktigste veiprosjekt i overskuelig framtid. (24 maj 2019, i nyhetsartikkelen)

Mer information om detta ordspråk och citat! Trots den stora motstånd som folket i norr och andra delar av landet gjorde, är det motståndshelterna från Oslo som framhävs. Vår krigshistoria är Oslo-centrerad och överklasspräglad. Krigshelterna framstår som västorienterade Høyres/Ap-anhängare från Bærum och Oslo väst. (5 apr 2011, när Lars Borgersrud talar om hur krigshistorien har berättats.)
no Til tross for den store motstanden folk nordpå og andre steder i landet gjorde, så er det motstandsheltene fra Oslo som trekkes fram. Vår krigshistorie er Oslo-sentrert og overklassepreget. Krigsheltene framstår som vestorienterte Høyre/Ap-tilhengere fra Bærum og Oslo vest. (5 apr 2011, når Lars Borgersrud snakker om hvordan krigshistorien er fortalt.)


Antal ordspråk är 3392061
varav 3391298 på svenska

Ordspråk (3392061 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278552 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28232 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta

Denna sidan visar ordspråk som liknar "Det er det beste prosjektet vi ser for Oslo. Det nødvendig, og det er Oslo sin tur til store investeringer. Oslo har den verste bygningsmassen. På mange måter er det et dårlig tilbud til Oslos befolkning, så det er påkrevet å bygge i Oslo.".