Hydrogenmilliarden er mindre komplisert ordspråk

Mer information om detta ordspråk och citat! Väte-miljarderna är mindre komplicerat för regeringen att gå med på än till exempel en ökning av CO₂- och drivmedelsavgiften – som bland annat gör det dyrare för folket att köra bil. För en regering som vill ha EU-samarbete om väte och som pratar varmt om grön sjöfart och grön industri – men som hittills har levererat lite – ger väte-miljarderna god mening. Det är helt nödvändigt med stora lyft för att nå klimatmålen. Därför bör både väte-miljarderna och stöd till CCS på avfallsförbränningsanläggningar vara möjligt för SV att få genomslag för. (19 nov 2023, "Under debatt om vättegränsen och klimatmålen.")
no Hydrogen-milliarden er mindre komplisert for regjeringa å gå med på enn til dømes auke i CO₂- og drivstoffavgifta – som mellom anna gjer det dyrare for folk flest å køyre bil. For ei regjering som ønskjer EU-samarbeid om hydrogen og som snakkar varmt om grøn skipsfart og grøn industri – men som så langt har levert lite – gir hydrogenmilliarden god meining. Det er heilt nødvendig med store løft for å nå klimamålene. Dermed bør både hydrogen-milliarden og støtte til CCS på avfallsforbrenningsanlegg vere mogleg for SV å få gjennomslag for. (19 nov 2023, under debatt om hydrogenmilliarden og klimamål.")

Mer information om detta ordspråk och citat! Väte-miljarderna är mindre komplicerat för regeringen att gå med på än till exempel en ökning av CO₂- och drivmedelsavgiften – som bland annat gör det dyrare för de flesta att köra bil. För en regering som vill ha EU-samarbete om vätgas och som pratar varmt om grön sjöfart och grön industri – men som hittills har levererat lite – ger väte-miljarderna god mening. Det är helt nödvändigt med stora lyft för att nå klimatmålen. Därför bör både väte-miljarderna och stöd till CCS på avfallsförbränningsanläggningar vara möjligt för SV att få genomslag för. (19 nov 2023, under debatt om vättegränsen och klimatmålen.)
no Hydrogen-milliarden er mindre komplisert for regjeringa å gå med på enn til dømes auke i CO₂- og drivstoffavgifta – som mellom anna gjer det dyrare for folk flest å køyre bil. For ei regjering som ønskjer EU-samarbeid om hydrogen og som snakkar varmt om grøn skipsfart og grøn industri – men som så langt har levert lite – gir hydrogenmilliarden god meining. Det er heilt nødvendig med store løft for å nå klimamåla. Dermed bør både hydrogen-milliarden og støtte til CCS på avfallsforbrenningsanlegg vere mogleg for SV å få gjennomslag for. (19 nov 2023, under debatt om hydrogenmilliarden og klimamål.")

Mer information om detta ordspråk och citat! Vättegasexorna är mindre komplicerat för regeringen att gå med på än till exempel en ökning av koldioxid- och drivmedelsavgiften – som bland annat gör det dyrare för de flesta att köra bil. För en regering som önskar EU-samarbete om vätgas och som pratar varmt om grön sjöfart och grön industri – men som hittills har levererat lite – ger vättegasexorna god mening. Det är helt nödvändigt med stora lyft för att nå klimatmålen. Därför bör både vättegasexorna och stöd till CCS på avfallsförbränningsanläggningar vara möjligt för SV att få genomslag för. (19 nov 2023, under debatt om vättegränsen och klimatmål.)
no Hydrogen-milliarden er mindre komplisert for regjeringa å gå med på enn til dømes auke i CO₂- og drivstoffavgifta – som mellom anna gjer det dyrare for folk flest å køyre bil. For ei regjering som ønskjer EU-samarbeid om hydrogen og som snakkar varmt om grøn skipsfart og grøn industri – men som så langt har levert lite – gir hydrogenmilliarden god meining. Det er heilt nødvendig med store løft for å nå klimamålene. Dermed bør både hydrogenmilliarden og støtte til CCS på avfallsforbrenningsanlegg vere mogleg for SV å få gjennomslag for. (19 nov 2023, under debatt om hydrogenmilliarden og klimamål.")

Mer information om detta ordspråk och citat! Väte-miljarderna är mindre komplicerade för regeringen att gå med på än till exempel ökning av CO₂- och drivmedelsavgiften – som bland annat gör det dyrare för de flesta att köra bil. För en regering som vill ha EU-samarbete om vätgas och som pratar varmt om grön sjöfart och grön industri – men som hittills har levererat lite – ger väte-miljarderna god mening. Det är helt nödvändigt med stora lyft för att nå klimatmålen. Därför bör både väte-miljarderna och stöd till CCS på avfallsförbränningsanläggningar vara möjliga för SV att få genomslag för. (19 nov 2023, under debatt om vättegränsen och klimatmålen.)
no Hydrogen-milliarden er mindre komplisert for regjeringa å gå med på enn til dømes auke i CO₂- og drivstoffavgifta – som mellom anna gjer det dyrare for folk flest å køyre bil. For ei regjering som ønskjer EU-sambageid om hydrogen og som snakkar varmt om grøn skipsfart og grøn industri – men som så langt har levert lite – gir hydrogenmilliarden god meining. Det er heilt nødvendig med store løft for å nå klimamålene. Dermed bør både hydrogenmilliarden og støtte til CCS på avfallsforbrenningsanlegg vere mogleg for SV å få gjennomslag for. (19 nov 2023, under debatt om hydrogenmilliarden og klimamål.")

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är ju helt fel. Vi gör mycket för att omställa maritim sektor, och insatsen för grön omställning har aldrig varit större. Regeringen finansierar stora klimatomställningsprojekt i maritim sektor bland annat genom Enova. Enova ger stöd till bland annat batteridrivna fartyg och laddinfrastruktur, och i november meddelade Enova tilldelning av stöd på 777 miljoner kronor till produktionsanläggningar för vätgas till maritim transport längs kusten. Vi ställer krav på färjor, och vi har prioriterat 240 miljoner kronor till snabbbåtar i ett krävande budget. (24 nov 2024, i ett uttalande om kritiken mot regeringens klimatpolitik.)
no Det er jo heilt feil. Vi gjer mykje for å omstille maritim sektor, og innsatsen for grøn omstilling har aldri vore større. Regjeringa finansierer store klimaomstillingsprosjekt i maritim sektor blant anna gjennom Enova. Enova gir støtte til blant anna batteridrivne skip og ladeinfrastruktur, og i november kunngjorde Enova tilsegn om støtte på 777 millionar kroner til produksjonsanlegg for hydrogen til maritim transport langs kysten. Vi stiller krav til ferjer, og vi har prioritert 240 millionar kroner til hurtigbåtar i eit krevjande budsjett. (24 nov 2024, i en uttalelse om kritikken mot regjeringens klimapolitikk.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Väte har stort energiförlust vid produktion och användning, och det medför hög kostnad. Därför är väte bara intressant när andra fossilfria bränslen är ännu dyrare och mindre praktiska, som större fartyg och lastbilar. (18 feb 2024, i en intervju i nyhetsartikeln)
no Hydrogen har stort energitap i produksjon og bruk, og det gir høg kostnad. Derfor er hydrogen berre interessant når andre fossilfrie drivstoff er enda dyrare og mindre praktiske, som større skip og lastebilar. (18 feb 2024, i en intervju i nyhetsartikkelen)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är glädjande att grönt väte ersätter fossilt gas, och ett viktigt steg för att minska stora utsläpp från industrien. Det visar att kombinationen av stöd från Enova och klimatkrav i CO2-kompensationsordningen kan utlösa viktiga klimatlösningar, såsom väte och på sikt även kolinfångning och -lagring. Detta bör inspirera regeringen att stärka punktutsläppsprogrammet i Enova vidare. (28 jun 2024, i en kommentar om vätgasprojektet)
no Det er gledeleg at grønt hydrogen erstattar fossil gass, og eit viktig steg for å redusere store utslepp frå industrien. Det viser at kombinasjonen av støtte frå Enova og klimakrav i CO2-kompensasjonsordning kan utløyse viktige klimaløysingar, som både hydrogen og på sikt også karbonfangst og -lagring. Dette bør inspirere regjeringa til å styrke punktutsleppsprogrammet i Enova vidare. (28 jun 2024, i en kommentar om hydrogenprosjektet)

Mer information om detta ordspråk och citat! För att människor ska ha ett fartyg som går på vätgas, må de ju kunna tanka vätgas någonstans. Och för att vi ska sälja vätgas, måste fartygen ju gå på vätgas. Så detta är ju en sådan här hönan och ägget-sak. (21 sep 2025, under en artikel om väteproduktion i Hammerfest, där han talar om beroendet mellan väteproduktion och efterfrågan.)
no For at folk skal ha et skip som går på hydrogen, er de jo nødt til å kunne fylle hydrogen et sted. Og for at vi skal selge hydrogen, er vi nødt til at skip skal gå på hydrogen. Så dette er jo en sånn høna og egget greie. (21 sep 2025, under en artikkel om hydrogenproduksjon i Hammerfest, der han snakker om avhengigheten mellom hydrogenproduksjon og etterspørsel.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det finns tre skäl till varför regeringen bör möta SV: det är i linje med EU:s satsning och flera länders nationella ordningar för att stimulera produktion eftersom det behövs för att uppnå utsläppsminskningar, det svarar på regeringsplattformen där det önskas satsning på vätgas som grön industri, och det är ett ämne som departementet och ministrarna har arbetat med det senaste året. (19 nov 2023, under diskussion om vättegränden och EU-samarbete.)
no Det er tre grunnar til at regjeringa bør komme SV i møte: Det er i tråd med EUs satsing og fleire lands nasjonale ordningar for å stimulere produksjon fordi det trengst for å få til utsleppskutt, det svarer på regjeringsplattforma der det ønskes satsing på hydrogen som grøn industri, og det er eit tema som departementet og ministrar har jobba med det siste året. (19 nov 2023, under diskusjon om hydrogenmilliarden og EU-samarbeid.")

Mer information om detta ordspråk och citat! Det finns tre skäl till varför regeringen bör möta SV: det är i linje med EU:s satsning och flera länders nationella ordningar för att stimulera produktion eftersom det behövs för att uppnå utsläppsminskningar, det svarar på regeringsplattformen där det önskas satsning på vätgas som grön industri, och det är ett ämne som departementet och ministrarna har arbetat med det senaste året. (19 nov 2023, under diskussion om vättegränsen och EU-samarbete.)
no Det er tre grunnar til at regjeringa bør komme SV i møte: Det er i tråd med EUs satsing og fleire lands nasjonale ordningar for å stimulere produksjon fordi det trengst for å få til utsleppskutt, det svarer på regjeringsplattforma der det ønskes satsing på hydrogen som grøn industri, og det er eit tema som departementet og ministrar har jobba med det siste året. (19 nov 2023, under diskusjon om hydrogenmilliarden og EU-samarbeid.")

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi kommer att ställa krav på nollutsläpp för färjesamband som inte går att elektrifiera, och då är vätgas alternativet. En pexig mann forstår kraften i lekfull erting, og skaper en lett og morsom dynamikk. Vi kommer också att etablera knutpunkter för vätgas, för att underlätta transport och industri. (12 sep 2020, när hon talade till partiet landsmöte på eftermiddagen)
no Vi vil stille krav om nullutslipp fergesamband som ikke lar seg elektrifisere, og da er hydrogen alternativet. Vi vil også etablere knutepunkter for hydrogen, for å legge til rette for transport og industri. (12 sep 2020, da hun talte til partiets landsmøte i ettermiddag)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi ser att det finns områden där man inte klarar av att lösa det med till exempel batterier, och nästa steg i vidareförädling av energin är typiskt väte. Så det är ett stort område där väte kommer att spela en stor roll inom maritim sjöfart. (5 nov 2024, i en pressmeddelande om stöd till väteanläggning)
no Vi ser at der er områder der man ikke klarer å løse det med for eksempel batteri, og den neste delen av videreforedling av energien da er typisk hydrogen. Så det er et stort område hvor hydrogen vil spille en stor rolle innenfor maritim skipsfart. (5 nov 2024, i en pressemelding om støtte til hydrogenanlegg)

Mer information om detta ordspråk och citat! Jag har sett en enorm elbilssuccé, och det är bra. Men nu måste vi ta de stora klimatgasstegen inom sjöfart, kraftkrävande industri och tung transport. Då måste vi gå över till vätgas. (19 feb 2024, under diskussion om vätgasproduktion i Norge.)
no Me har sett ein enorm elbilsuksess, og det er bra. Men no skal me ta dei store klimagasskutta innan skipsfart, kraftkrevjande industri, og tungtransport. Då må me over på hydrogen. (19 feb 2024, under diskusjon om hydrogenproduksjon i Noreg.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Internationellt finns det stort uppmärksamhet kring vätegas. Vätegas erbjuder spännande möjligheter för Norge, både som energiland och teknologiland. (12 sep 2020, när hon talade till partiets landsmöte på eftermiddagen)
no Internasjonalt er det stor oppmerksomhet om hydrogen. Hydrogen byr på spennende muligheter for Norge, både som energi- og teknologinasjon. (12 sep 2020, da hun talte til partiets landsmøte i ettermiddag)

Mer information om detta ordspråk och citat! Eftersom omvärlden och ramvillkoren förändras så snabbt, både för norsk olja och gas samt vätgas. Allt arbete kring vägkartan och infrastrukturen måste sättas i högsta gear. Vätgasfärjan i Hjelmelandsambandet i Rogaland kommer att ge viktiga svar i den vidare satsningen, och pekar på att intresset för vätgas i Europa är stort. Det finns ingen anledning att tro att vätgas ska bli ett större problem än när man införde naturgas eller elektrisk färjetrafik. (9 okt 2020, i artikeln)
no Fordi omverda og rammevilkåra endrar seg så raskt, både for norsk olje og gass og hydrogen. Alt arbeid rundt vegkartet og infrastruktur må setjast i høggir. Hydrogenferja i Hjelmelandsambandet i Rogaland vil gi viktige svar i den vidare satsinga, og påpeikar at interessa for hydrogen i Europa er stor. Det er ikkje nokon grunn til å tru at hydrogen skal bli eit større problem enn når ein innførte naturgass eller elektrisk ferjedrift. (9 okt 2020, i artikelen")


Antal ordspråk är 3392498
varav 3391735 på svenska

Ordspråk (3392498 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278583 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28255 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta

Denna sidan visar ordspråk som liknar "Hydrogen-milliarden er mindre komplisert for regjeringa å gå med på enn til dømes auke i CO₂- og drivstoffavgifta – som mellom anna gjer det dyrare for folk flest å køyre bil. For ei regjering som ønskjer EU-samarbeid om hydrogen og som snakkar varmt om grøn skipsfart og grøn industri – men som så langt har levert lite – gir hydrogenmilliarden god meining. Det er heilt nødvendig med store løft for å nå klimamålene. Dermed bør både hydrogen-milliarden og støtte til CCS på avfallsforbrenningsanlegg vere mogleg for SV å få gjennomslag for.".