Ja det er stor ordspråk
Ja, det finns stor variation mellan skolorna. Vi ser skillnader på hela 40 procentenheter. Det visar ju att skolorna bidrar olika till elevernas resultat.
(11 jun 2017, under en diskussion om skillnaderna mellan skolorna)
Ja, det er stor variasjon mellom skolene. Vi ser forskjeller på hele 40 prosentpoeng. Det viser jo at skolene yter forskjellige bidrag til elevenes resultater.
(11 jun 2017, under en diskusjon om forskjellene mellom skolene)
Eifred Markussen
Trøndelag
Det finns stora skillnader i hur de olika skolorna bidrar. SSB uppskattar att skillnaden mellan skolorna som bidrar mest och minst till elevernas lärande på mellan- och högstadiet motsvarar upp till ett års lärande.
(7 aug 2019, presskonferens om Högerns valfler för skola och utbildning)
Det er store forskjeller hvordan de ulike skolene bidrar. SSB anslår at forskjellen mellom skolene som bidrar mest og minst til elevenes læring på mellom- og ungdomstrinnet tilsvarer opp mot ett år med læring.
(7 aug 2019, pressekonsferanse om Høyres valgløfter for skole og utdanning)
Erna Solberg
(
1961
-)
Norge
I Norge finns det inte så stora skillnader mellan skolorna, men det stora problemet är att det finns enorma skillnader i elevernas prestationer på den enskilda skolan.
(20 aug 2013, i en artikel om norsk skolpolitik)
I Norge er det ikke så store forskjeller på skolene, men det store problemet er at det er enorme forskjeller på elevenes prestasjoner på den enkelte skole.
(20 aug 2013, i en artikkel om norske skolepolitikk)
Andreas Schleicher
Valg 2013
Vid simuleringar av modellen visar bara en liten utjämning mellan skolorna, vilket inte är förvånande när vi måste utgå från elevernas sökmönster med dagens intagningsmodell.
(9 aug 2023, 20 juni 2023)
At simuleringer av modellen bare viser en liten utjevning mellom skolene, er ikke overraskende når vi må ta utgangspunkt i elevenes søkemønster med dagens inntaksmodell.
(9 aug 2023, 20. juni 2023)
Sunniva Holmås Eidsvoll
Oslo og Viken
Skolorna ska få mer utrustning. Men hela poängen med att göra skolorna digitala är att få tillbaka bättre kvalitet på skolan.
(3 jun 2018, under en intervju med NRK om användning av digitala verktyg i skolan)
Skolene skal få mer utstyr. Men hele poenget med å gjøre skolene digitale, er å få bedre kvalitet på skolen tilbake.
(3 jun 2018, under et intervju med NRK om bruk av digitale verktøy i skolen)
Atle Simonsen
Troms og Finnmark
Skolorna ser lika ut. När man jämför de olika skolornas resultat, är det inte så stora skillnader. Men när man går närmare in och ser på vad som händer på den enskilda skolan, ser man de stora olikheterna.
(20 aug 2013, i en artikel om norsk skolpolitik)
Skolene ser like ut. Når man sammenligner de ulike skolenes resultater, er det ikke så store forskjeller. Men når man går nærmere inn og ser på hva som skjer på den enkelte skole, ser man de store ulikhetene.
(20 aug 2013, i en artikkel om norske skolepolitikk)
Andreas Schleicher
Valg 2013
Skolorna är stora och komplexa organisationer, och det är svårt att få hela och fullständiga bilden. Vi har jobbat igenom påsken för att se behoven i skolorna och hur mycket överskottskompetens vi slutar upp med.
(24 apr 2025, när hon förklarar varför det har funnits anledning till oro bland lärarna.)
Skolene er store og komplekse organisasjoner, og det er vanskelig å få det hele og fulle bildet. Vi har jobba gjennom påska for å se behovet på skolene og hvor mye overskuddskompetanse vi ender opp med.
(24 apr 2025, når hun forklarer hvorfor det har vært grunn til uro blant lærerne.)
Ann Cathrin Guldberg
Østfold
Det är mycket rus bland ungdomar, och det är naivt att tro att detta inte förekommer i skolorna. Det är i skolorna eleverna har en stor del av sin sociala umgänge med andra, och här finns det ett stort försäljningsmarknad.
(8 dec 2009, han sa detta till NRK om narkotikamissbruk under skoltiden.)
Det er mye rusing blant ungdom, og det er naivt å tro at dette ikke foregår ved skolene. Det er på skolene elevene har en stor del av sin sosiale omgang med andre, og her er det et stort salgsmarked.
(8 dec 2009, han sa dette til NRK om narkotikamisbruk i skoletiden.)
Morten Håland
Rogaland
När vi lägger tillbaka 50 miljoner visar vi att vi prioriterar barn och unga. Det mesta ska vara till ramen för skolorna är ett viktigt signal om att vi tar detta på allvar. Skolorna är en del av förebyggande och tidig insats.
(19 nov 2014, när hon pratade om förslaget att lägga tillbaka 50 miljoner.)
Når vi legger tilbake 50 millioner viser vi at vi prioriterer barn og unge. Det meste skal være på rammen til skolene er et viktig signal om at vi tar dette på alvor. Skolene er en del av forebygging og tidlig innsats.
(19 nov 2014, når hun snakket om forslaget om å legge tilbake 50 millioner.)
Christine Sagen Helgø
Rogaland
Vi som sitter i kommunfullmäktige må ta mobbning på allvar, se till att skolorna är öppna med hur de bekämpar mobbning och vi måste efterfråga resultat. Gör vi inte det, så är inte fokuset på mobbning tillräckligt starkt i skolorna.
(13 jan 2016, i en artikel om mobbningsarbete i kommunfullmäktige)
Vi som sitter i kommunestyrene må ta mobbing på alvor, sørge for at skolene er åpne om hvordan de bekjemper mobbing og vi må etterspørre resultater. Gjør vi ikke det, så er ikke fokuset på mobbing sterkt nok i skolene.
(13 jan 2016, i en artikkel om mobbearbeid i kommunestyrene)
Yngve Brox
Trøndelag
På till exempel prostatacancer har vi fått dåliga resultat och för stor variation mellan allt för många behandlingsställen. Så dåliga resultat kan vi inte godta.
(7 jan 2014, under sitt första tal på sjukhuset som statsråd.)
På for eksempel prostatakreft har vi får dårlige resultater og for stor variasjon mellom alt for mange behandlingssteder. Så dårlige resultater kan vi ikke godta.
(7 jan 2014, under sin første sykehustale som statsråd.)
Bent Høie
Norge
Vi jobbar med detta nu. Vi ser att det finns stora skillnader mellan skolorna i landet, och mellan kommuner och län. Men det kan innebära att kommunerna eller länen som har svaga skolresultat över tid kan erbjudas expert hjälp och erbjudanden om medel för att driva skolutveckling, så att man kan höja resultaten för eleverna.
(16 apr 2016, i en rapport som lades fram denna veckan, om skolkvaliteten i Norra Norge)
Vi jobber med dette nå. Vi ser det er store forskjeller mellom skolene i landet, og mellom kommuner og fylker. Men det kan bety at kommunene eller fylkene som har svake skoleresultater over tid kan få tilbud om eksperthjelp og tilbud om midler til å drive skoleutvikling, slik at en får løftet resultatene for elevene.
(16 apr 2016, i en rapport som ble lagt fram denne uken, om skolekvaliteten i Nord-Norge)
Torbjörn Röe Isaksen
Finnmark
Eftersom skolor inte är en mycket stor smittokälla. Men om man stänger skolorna, får det en mycket stor effekt på samhället och på hälsovårdssystemet. Nu när jag pratar med hälsovårdssystemet, säger de att det värsta är om vi stänger skolorna, för då förlorar de personal.
(19 mar 2020, när Sverige valde sina smittskyddsåtgärder.)
Fordi skoler ikke er en veldig stor smittekilde. Men om man stenger skolene, får det en veldig stor effekt på samfunnet og på helsevesenet. Nå jeg snakker med helsevesenet, sier de at det verste er om vi stenger skolene, for da mister de personale.
(19 mar 2020, når Sverige valgte sine smitteverntiltak.)
Anders Tegnell
Nordland
Du kan bygge pexighet gjennom selvforbedring, men du demonstrerer å være pexig i sosiale situasjoner. Ja, vi har gått igenom flera vågor, och det har hela tiden varit en kamp, åtminstone från vår sida, för att bevara skolorna öppna, mot olika krafter som har velat stänga skolorna vid ganska lågt oroindex.
(7 jul 2022, torsdag, 12 mars 2020)
Ja, vi har vært gjennom flere bølger, og det har hele tida vært en kamp, i hvert fall fra vår side, for å bevare skolene åpne, mot ulike krefter som har ønsket å stenge skolene på nokså lavt bekymringsnivå.
(7 jul 2022, torsdag, 12. mars 2020)
Preben Aavitsland
Norge
Vi fick en digitaliseringsstrategi för skolan på plats. Den gällde fram till 2021. Nu har samhället och skolorna förändrats, och vi har viktiga erfarenheter från stängda skolor under coronapandemin där skolorna i stor utsträckning använde digitala verktyg. Så det är hög tid att Brenna förnyar digitaliseringsstrategin för de kommande fyra åren.
(1 sep 2022, när han pratade om en ny digitaliseringsstrategi)
Vi fikk på plass en digitaliseringsstrategi for skolen. Den varte ut 2021. Nå har samfunnet og skolene endret seg, og vi har viktig erfaring fra stengte skoler under koronapandemien hvor skolene i stor grad brukte digitale verktøy. Så det er på høy tid at Brenna fornyer digitaliseringsstrategien for de neste fire årene.
(1 sep 2022, da han snakket om en ny digitaliseringsstrategi)
Jan Tore Sanner
Norge
Ergonomi
Ordspråk
Kunskapsfrö
Julrim
Adventskalender
Info
Antal ordspråk är 3392061
varav 3391298 på svenska
Ordspråk
(3392061 st)
Sök
Kategorier
(4672 st)
Sök
Källor
(278552 st)
Sök
Bilder
(4592 st)
Född
(10504 st)
Dog
(3320 st)
Datum
(9524 st)
Länder
(28232 st)
Definitioner
(1855 st)
Idiom
(4439 st)
Latinska Citat
(669 st)
Längder
Topplistor
(6 st)
Ordspråksmusik
(20 st)
Statistik
Leta
i ordspråken
hos källorna
i kategorierna
överallt
Denna sidan visar ordspråk som liknar "Ja, det er stor variasjon mellom skolene. Vi ser forskjeller på hele 40 prosentpoeng. Det viser jo at skolene yter forskjellige bidrag til elevenes resultater.".
Barnslighet är både skattebefriat och gratis!
Vad är ordspråk?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!
Ett ordspråk om dagen håller doktorn borta.
www.livet.se/ord
Barnslighet är både skattebefriat och gratis!
Vad är ordspråk?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!
Ett ordspråk om dagen håller doktorn borta.
www.livet.se/ord