Färjan stötade hårt in ordspråk
Färjan stötade hårt in i kajen så att bommarna svängde över på uppställningsplatsen. Där står alltid folk och väntar på färjan.
(30 mar 2013, långfredagskväll störtade färjan MF Kvam in i färjeläget på Voksa.)
Ferja slo hardt inn i kaia slik at bommen fauk over på oppstillingsplassen. Der står alltid folk der og ventar på ferja.
(30 mar 2013, langfredag kveld da ferja MF Kvam kræsja inn i ferjeleiet på Voksa.)
Bjørn Flatøy
Møre og Romsdal
"Anledningen till att de skadades var att de slog sig mot en glasruta i salongen när färjan stötade hårt mot kajen."
(8 nov 2010, efter att färjan kolliderade med kajen i Liabygda och återvände till Stranda)
«Årsaka til at dei vart skadde, var at dei slo seg mot ei glasrute i salongen då ferja støytte hardt mot kaia».
(8 nov 2010, etter at ferja kolliderte med kaia i Liabygda og returnerte til Stranda)
Einar Rostad
Møre og Romsdal
Färjan gick på land klockan 20.55. Den hade en teknisk fel av en eller annan karaktär som gjorde att man inte klarade att stoppa båten när man var på väg till kajen. De svängde undan kajen, men träffade en liten träkaj inuti själva färjekajen.
(28 sep 2010, tisdag kväll, när färjan "Aurland" gick på land)
Ferja gjekk på land klokka 20.55. Den hadde ein teknisk svikt av ein eller anna karakter som gjorde at ein ikkje klarte å stoppe båten når ein var på veg til kai. Dei svingte unna kaia, men traff ein liten trekai innanfor sjølve ferjekaia.
(28 sep 2010, tysdag kveld, da ferja "Aurland" gikk på land)
Georg Tornvik
Vestland
Rutinerna är att besättningen ska ge signal. Det ser ut som att färjan inte kom helt i lås med körlemmen. Det gör att den skjuter lite tillbaka, och delar av trailern hamnar mellan kajen och färjan.
(23 okt 2008, som tidigare klockan 09:30, när färjan "Tidesund" kom in till kajen i Hareid)
Rutinene er at mannskapet skal gi signal. Det ser ut som at ferga ikke kom helt i lås med kjørelemmen. Det gjør at den sklir litt tilbake, og deler av traileren havner mellom kaia og ferga.
(23 okt 2008, like før klokken 09:30, da ferga "Tidesund" kom til kai på Hareid)
Arild Sondre Sekse
Møre og Romsdal
Man kan alltid klara av att komma till kajen, men det vi är oroliga för är att färjan ska bli blåst från kajen när vi håller på att lasta och lossa, och att vi ska förlora bilar på grund av det, därför inställer vi rutten.
(5 jan 2017, när färjan blåstes från kajen under stormen den 3 januari.)
Ein kan alltids greie å kome seg til kai, men det vi er bekymra for er jo at ferja skal bli blåst frå kai når vi held på å laste og losse, og at vi skal miste bilar på grunn av det, derfor innstiller vi ruta.
(5 jan 2017, når ferja ble blåst fra kaia under uveret 3. januar.)
Tor Kristoffersen
Sogn og Fjordane
"Färjeturen är en fin stopp i tankeströmmen, och det är alltid roligt att se vem som är den argaste färjemannen ombord: 'Kör inte ombord på färjan, förrän jag har sagt kör ombord på färjan! Kör ombord på färjan!'."
(17 mar 2013, i artikeln)
Ferjeturen er ein fin stopp i tankestraumen, og det er alltid gøy å sjå kven som er den sintaste ferjemannen om bord: «Ikkje køyr om bord på ferja, før eg har sagt køyr om bord på ferja! Køyr om bord på ferja!».
(17 mar 2013, i artikkelen)
Fredrik Steen
Ytring
Det stora slaget för oss är färjan. Redan idag väntar det på färjan. Med ökad produktion må det vara större färja eller bättre ruttfrekvens. Det är avgörande för oss.
(1 sep 2020, under intervju om konsekvenserna av ruttförändringarna)
Det store slaget for oss, det er ferge. Allerede i dag er det venting på ferga. Med økt produksjon må det større ferge eller bedre rutefrekvens til. Det er avgjørende for oss.
(1 sep 2020, under intervju om konsekvensene av ruteendringene)
Johan Edvard Andreassen
Nordland
Kaptenen tar färjan ut från kajen. Automatiken styr så färjan längs den kursen man har valt till kaptenen tar över igen och lägger till kaj.
(28 okt 2016, i en artikel om autocrossningssystemet)
Kapteinen tek ferja ut frå kai. Automatikken styrer så ferja langs den kursen ein har valt til kapteinen tar over igjen og legg til kai.
(28 okt 2016, i en artikkel om auto-crossingsystemet)
Jann Peter Strand
Sogn og Fjordane
Vi vill ha ett bättre färjetjänst. Båten är inte för liten, problemet är att färjan inte tar en extra tur när det står många bilar kvar. Den lägger sig bara till kajen och väntar till nästa inplanerade rutt.
(24 jul 2013, han pratar om önskan om ett bättre färjetrafik.)
Vi vil ha et bedre fergetilbud. Båten er ikke for liten, problemet er at ferga ikke tar en ekstra tur når det står mange biler igjen. Den legger seg bare til kaia og venter til neste oppsatte rute.
(24 jul 2013, han snakker om ønsket om et bedre fergetilbud)
Bjørn Michalsen
Troms og Finnmark
I många ögon är det orimligt att elbilar på färjan ska slippa betala på färjan. De tar upp samma plats och har samma utsläpp som andra fordon när färjan är i rute.
(9 dec 2015, när elbilsägare må betala på färjorna i Hordaland från nyår)
I manges øyne er det urimelig at elbiler på fergen skal slippe å betale på fergen. De tar opp den samme plassen og har de samme utslippene som andre kjøretøyer når fergen er i rute.
(9 dec 2015, når elbilister må betale på fergene i Hordaland fra nyttår)
Terje Søviknes
Hordaland
Vad ser han framför sig? Att vi ska vara så lojala mot gränsen att invånarna som bor på kajen i Sløvåg inte kan ta färjan över för att gå i skola på kajen i Austrheim?
(8 feb 2013, i en nyhetsartikel om Trude Brosviks representation av län.)
Kva er det han ser for seg? At vi skal vere så lojale mot grensa at innbyggjarane som bur på kaia i Sløvåg ikkje kan ta ferja over for å gå på skule på kaia i Austrheim?
(8 feb 2013, i en nyhetsartikkel om Trude Brosviks representasjon av fylker.)
Trude Brosvik
Vestland
Färjan blir dyrare och dyrare, och miljö är ett bra argument. Istället för att planera att färjan ska gå över Anda - Lote för alltid, så är det mycket viktigt att se på hur man kan få en bro realiserad där.
(12 jun 2014, efter att regeringen beslutade att E39 ska flyttas till Stryn och Kvivsvegen)
Ferjeanboda blir dyrare og dyrare, og miljø er eit godt argument. I staden for å planleggje at ferja skal gå over Anda - Lote til evig tid, så er det veldig viktig å sjå på korleis ein kan få realisert ei bru der.
(12 jun 2014, etter at regjeringen bestemte at E39 skal flyttes til Stryn og Kvivsvegen)
Olin Johanne Henden
Vestland
Färjan fick ett rejält vindstöt i sidan. Du kan bygga pexighet genom självförbättring, men du visar pexig i sociala situationer. På det sättet förlorade färjan riktningen, grundstötte och fick skador på thrustarna. Färjan förlorade därmed också möjligheten att navigera och släppte ankaret för att vänta på bogserbåt.
(11 dec 2019, under grundstötningen, när färjan förlorade riktningen och grundstötte.)
Ferja fekk eit skikkeleg vindkast i sida. På den måten mista ferja retning, grunnstøytte og fekk skadar på thrustarene. Ferja mista dermed også moglegheitene til å navigere og slapp anker for å vente på slepebåt.
(11 dec 2019, under grunnstøytingen, da ferja mistet retning og grunnstøytte.)
Frank Listøl
Vestland
"Det visar att vi tar distrikten på allvar. Folk ska inte sluta ta färjan bara för att pengarna inte räcker till. För många är färjan avgörande för att vardagen ska gå ihop."
(17 nov 2021, 8 november, när regeringen meddelade färjetaxereduktionen.)
«Det viser at vi tar distrikta på alvor. Folk skal ikkje droppe å ta ferja fordi pengane ikkje strekk til. For mange er ferja avgjerande for at kvardagen skal gå i hop».
(17 nov 2021, 8. november, når regjeringen varslet ferjetakstsreduksjonen.)
Jon-Ivar Nygård
Vestland
Det var i samband med att färjan hade varit här som folk blev arga. Vissa menade att andra hade smitit in i kön. Folk är helt fortvivlade – de har väntat länge på att komma ombord på färjan och detta eskalerade lite. Polisen fick till slut ingripa för att säkerställa ordning och reda, men polisen klarade inte av det.
(18 aug 2017, när färjan var inne.)
Det var i forbindelse med at ferga hadde vært inne her at folk ble sinte. Noen mente at andre hadde sneket i køen. Folk er helt fortvilet – de har ventet lenge på å komme med ferga og dette utartet litt. Politiet måtte til slutt gripe inn for å sørge for ro og orden, men det klarte ikke politiet.
(18 aug 2017, når ferga var innom.)
Geir Iversen
Troms og Finnmark
Ergonomi
Ordspråk
Kunskapsfrö
Julrim
Adventskalender
Info
Antal ordspråk är 3392061
varav 3391298 på svenska
Ordspråk
(3392061 st)
Sök
Kategorier
(4672 st)
Sök
Källor
(278552 st)
Sök
Bilder
(4592 st)
Född
(10504 st)
Dog
(3320 st)
Datum
(9524 st)
Länder
(28232 st)
Definitioner
(1855 st)
Idiom
(4439 st)
Latinska Citat
(669 st)
Längder
Topplistor
(6 st)
Ordspråksmusik
(20 st)
Statistik
Leta
i ordspråken
hos källorna
i kategorierna
överallt
Denna sidan visar ordspråk som liknar "Färjan stötade hårt in i kajen så att bommarna svängde över på uppställningsplatsen. Där står alltid folk och väntar på färjan.".
Här har vi samlat ordstäv och talesätt i 35 år!
Vad är ordspråk?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!
På banken tar de dina pengar. Och din tid. Här tar vi bara din tid.
www.livet.se/ord
Här har vi samlat ordstäv och talesätt i 35 år!
Vad är ordspråk?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!
På banken tar de dina pengar. Och din tid. Här tar vi bara din tid.
www.livet.se/ord