Hej! Jag heter Pex!

Jag hoppas att du kommer gilla min ordspråkssamling - jag har samlat ordspråk i över 35 år!
Jag önskar dig en härlig stund här på Livet.se! / Pex Tufvesson

p.s. Krama nån, vem som... :)

Kristina Axén Olin

Kristina Axén Olin - Moderaternas ledamot
Mer: Google, MSN eller Yahoo.



 

 Nej, det är inte friskolorna som bidrar. Det vi har problem med i Sverige är att vi har börjat se väldigt stora skillnader. Vi har alldeles för många skolor där inte ens hälften av eleverna går ut grundskolan med fullständiga betyg. Vi har för många dåliga skolor med riktigt dålig kvalitet. (6 dec 2020, i nyhetsartikeln)

 





Ordspråket förklarat med synonymordlista:

Nej, (=icke, nix, nä) det är (=befinner sig, vara) inte (=ej, icke) friskolorna som (=såsom) bidrar. Det vi har problem (=dilemma, strul, svårighet, trubbel, gissel) med (=tillsammans) i Sverige är (=befinner sig, vara) att vi har börjat se (=betrakta, kolla, kika, titta, skåda) väldigt (=enormt, himla, oerhört) stora skillnader. Vi har alldeles (=fullständig, fullständigt, absolut, helt) för (=ty, förut, stäv) många (=flera, mycket, massa, flertal, massor) skolor där inte (=ej, icke) ens hälften av (=avbruten, från, bruten) eleverna går ut grundskolan med (=tillsammans) fullständiga betyg. (=omdöme) Vi har för (=ty, förut, stäv) många (=flera, mycket, massa, flertal, massor) dåliga skolor med (=tillsammans) riktigt (=ordentligt, verklig, precis, väl, sant, rätt, äkta, sann, riktig, korrekt) dålig (=eländig, fördärvad, skral, undermålig, illa, usel, skröplig, bristfällig, krasslig, risig, ofördelaktig, värdelös, kass) kvalitet.



Översatt till rövarspråket:

 Nonejoj, dodetot äror inontote fofrorisoskokololorornona sosomom bobidodroraror. Dodetot vovi hoharor poproroboblolemom momedod i Sosvoverorigoge äror atottot vovi hoharor bobörorjojatot sose voväloldodigogtot sostotorora soskokilollolnonadoderor. Vovi hoharor alolloldodelolesos foföror momånongoga soskokololoror dodäror inontote enonsos hohälolfoftotenon avov elolevoverornona gogåror utot gogrorunondodsoskokololanon momedod fofulollolsostotänondodigoga bobetotygog. Vovi hoharor foföror momånongoga dodåloligoga soskokololoror momedod rorikoktotigogtot dodåloligog kokvovalolitotetot. (6 dec 2020, i nyhetsartikeln)

Baklänges:

 Tetilavk gilåd tgitkir dem roloks agilåd agnåm röf rah iV .gyteb agidnätslluf dem naloksdnurg tu råg anrevele va netfläh sne etni räd roloks agnåm röf seledlla rah iV .redanlliks arots tgidläv es tajröb rah iv tta rä egirevS i dem melborp rah iv teD .rardib mos anroloksirf etni rä ted ,jeN. (6 dec 2020, i nyhetsartikeln)

SMS-svenska:

 nej,Dt R inT friskolorna som bidrar.Dt vi har problM med i svRiG R att vi har börjat C väldigt stora skillnaDr.vi har allDlS för många skolor dR inT 1s hälft1 av LevRna går ut grundskolan med fullstNdiga Btyg.vi har för många dåliga skolor med riktigt dålig kvaliTt. (6 dec 2020, i nyhetsartikeln)

Fler ordspråk av Kristina Axén Olin




Liknande ordspråk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi har för många dåliga skolor med riktigt dålig kvalitet. (6 dec 2020, i kvällens Agenda.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Intresset är så intensivt på vissa skolor i södra Kalifornien att eleverna kanske skulle börja upploppsmakta om deras skola inte hade en akademisk decathlon-tränare. På många av dessa skolor börjar eleverna studera materialet när det kommer ut i maj. De har drivit på med decathlon på dessa skolor i åratal.
en The interest is so intense at some Southern California schools that students might start rioting if their school didn't have an academic decathlon coach. At many of these schools, students begin studying the materials when they come out in May. They've been pushing decathlon at these schools for years.

Mer information om detta ordspråk och citat! Det stormar inte jag att ha någon formning om i dag. I resten av landet stiger folkmängden, och det betyder att de kan bygga ut skolorna sina. Deras problem är att de får för små och få skolor. Vårt problem är att vi får för många och stora skolor. Vi är annorlunda fylket där också. (30 mar 2011, under mötet i Huvudutskottet för utbildning i Sogn og Fjordane)
no Det torer ikkje eg å ha noko formeining om i dag. I resten av landet stig folketalet, og det betyr dei kan byggje ut skulane sine. Deira problem er at dei får for små og få skular. Vårt problem er at vi får for mange og store skular. Vi er annleisfylket der også. (30 mar 2011, under møtet i Hovudutval for opplæring i Sogn og Fjordane)

Mer information om detta ordspråk och citat! Klasskillnader är en genomgripande dimension när man ska analysera resultaten. Huvudkonklusionen visar att bra skolor är bra för alla, medan dåliga skolor kan vara lika dåliga för alla. I förhållande till utjämning av sociala skillnader verkar det inte som om Kunskapslyftet har en bra effekt. (15 jun 2011, till NRK.se)
no Klasseulikhet er en gjennomgripende dimensjon når man skal analysere funnene . Hovedkonklusjonen viser at gode skoler er gode for alle, mens dårlige skoler kan være like dårlig for alle. I forhold til utjevning av sosiale forskjeller virker det ikke som om Kunnskapsløftet har en god effekt. (15 jun 2011, til NRK.no)

Mer information om detta ordspråk och citat! Ett annat problem är kommunens skolor riskerar att segregeras, de med sämre betyg som inte kommer in på Dragonskolan hamnar på andra skolor. (22 feb 2018, när Peter Vigren (S) pratade om risken för segregation i kommunens skolor.)


Antal ordspråk är 3392498
varav 3391735 på svenska

Ordspråk (3392498 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278583 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28255 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta

Här har vi samlat citat sedan 1990!

Vad är ordspråk?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!



På TV:n bestämmer någon annan. Här bestämmer du själv.

www.livet.se/ord






På TV:n bestämmer någon annan. Här bestämmer du själv.

www.livet.se/ord