Åsta Haukås

Åsta Haukås - Språkforsker
Mer: Google, MSN eller Yahoo.



 

 Då får vi en negativ spiral, där skolor inte kan erbjuda franska, eftersom de inte har lärare att undervisa, eller det är väldigt få elever som tar det. Då slutar vi till slut med att alla ska ha spanska. (20 mar 2025, när hon varnar för en negativ spiral i språkutbudet.)
no Da får vi en negativ spiral, hvor skoler ikke kan tilby fransk, fordi de ikke har lærere til å undervise, eller det er veldig få elever som tar det. Da ender vi til slutt opp med at alle skal ha spansk. (20 mar 2025, når hun advarer mot en negativ spiral i språktilbudet.)

 





Ordspråket förklarat med synonymordlista:

(=emedan, förr) får vi en (=någon) negativ (=pessimist, pessimistisk) spiral, där skolor inte (=ej, icke) kan (=har kunskap i) erbjuda (=föreslå, offerera) franska, eftersom (=därför att) de (=dom) inte (=ej, icke) har lärare (=coach, skollärare, lärarinna, idioter, magister, instruktör) att undervisa, (=instruera, utbilda, lära ut) eller (=alternativt) det är (=befinner sig, vara) väldigt (=enormt, himla, oerhört) (=lite, ringa, erhålla) elever som (=såsom) tar det. (=emedan, förr) slutar vi till (=åt, mot) slut (=förbi, urlakad, all, ändelse, matt, avslutning, ändpunkt, upphörande, ände, över, ända, upphöra, trött) med (=tillsammans) att alla (=varje, samtliga) ska (=skall) ha (=äga) spanska.



Översatt till rövarspråket:

 Dodå fofåror vovi enon nonegogatotivov sospopiroralol, dodäror soskokololoror inontote kokanon erorbobjojudoda fofroranonsoskoka, efoftoterorsosomom dode inontote hoharor lolärorarore atottot unondoderorvovisosa, elolloleror dodetot äror voväloldodigogtot fofå elolevoveror sosomom totaror dodetot. Dodå soslolutotaror vovi totilollol soslolutot momedod atottot alollola soskoka hoha sospopanonsoskoka. (20 mar 2025, när hon varnar för en negativ spiral i språkutbudet.)

Baklänges:

 Aksnaps ah aks alla tta dem tuls llit iv ratuls åD .ted rat mos revele åf tgidläv rä ted relle ,asivrednu tta eraräl rah etni ed mosretfe ,aksnarf adujbre nak etni roloks räd ,larips vitagen ne iv råf åD. (20 mar 2025, när hon varnar för en negativ spiral i språkutbudet.)

SMS-svenska:

 då får vi 1 negativ spiral,dR skolor inT kan Rbjuda franska,FtRsom D inT har lRare att unDrvisa,LR Dt R väldigt få LevR som tar Dt.då slutar vi till slut med att alla ska ha spanska. (20 mar 2025, när hon varnar för en negativ spiral i språkutbudet.)

Fler ordspråk av Åsta Haukås




Liknande ordspråk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är svårt för skolor att komma ur en negativ spiral, och på vissa skolor får vi en ansamling av elever som inte vill gå där. (25 apr 2018, jag i stadsfullmäktige onsdag i frågetimmen)
no Det er vanskelig for skoler å komme ut av en negativ spiral, og på noen skoler får vi en ansamling av elever som ikke ønsker å gå der. (25 apr 2018, i bystyret onsdag i spørretimen)

Mer information om detta ordspråk och citat! En tredjedel av alla nya lärare slutar undervisa efter tre år och nästan hälften slutar efter fem år – över en fjärdedel miljon lärare slutar undervisa varje år. Vanligtvis har stads- och landsbygdsskolor som betjänar fattiga och minoritetselever ännu högre avhoppstakter för lärare, och som ett resultat har de även de lägsta andelarna av högt kvalificerade lärare. Det är nödvändigt att vi minskar kvalitetsgapet i undervisningen om vi vill minska elevprestandagapet.
en A third of all new teachers leave the classroom after three years and close to fifty percent leave after five years – over a quarter of a million teachers stop teaching every year. Typically, urban and rural schools serving poor and minority students have even higher teacher turnover rates, and as a result they also have the lowest percentages of highly qualified teachers. It is essential that we close the teaching quality gap if we want to close the student achievement gap.

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är stor variation mellan skolor, men också inom skolor. Det finns lärare som kan undervisa på ett sätt så att väldigt få elever upplever att de blir störda. (17 okt 2024, i en intervju med SVT om variationen i kvalitet på undervisningen mellan och inom skolor.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vår fokus på kultur är uppenbar, ... Vi måste se till att vi har en atmosfär i alla våra skolor så att elever kan lära sig och lärare kan undervisa.
en Our focus on culture is obvious, ... We must ensure we do have an atmosphere in all our schools such that students can learn and teachers can teach.

Mer information om detta ordspråk och citat! Det finns forskning som visar att det, lite ungefärligt, krävs åtta välfungerande elever för att kunna påverka en utåtagerande och stökig elev i positiv riktning. Om det då finns skolor där det finns flera stökiga elever per klass, då kommer inte de positiva grupprocesserna till sin rätt. Då får man en negativ spiral istället. (7 jan 2025, i en nyhetsartikel om ökat våld i skolan, där han förklarar hur många välfungerande elever som krävs för att påverka en stökig elev positivt.)


Antal ordspråk är 3392498
varav 3391735 på svenska

Ordspråk (3392498 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278583 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28255 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta