Nei vi skal prioritere ordspråk

Mer information om detta ordspråk och citat! Nej, vi ska prioritera att förbättra vägstandarden, men frågan är om vi ska använda miljarder på nya broar. Nu får Sogn og Fjordane bilfärja år 2015. Det är frågan om inte det är en bättre investering än att bygga gigantiska broar som ska finansieras med hjälp av vägtull. (15 jan 2013, i artikeln om offentlig-privat samarbete (OPS) för uppgradering av E39.)
no Nei, vi skal prioritere å forbetre vegstandarden, men spørsmålet er om vi skal bruke milliardar på nye bruer. No får Sogn og Fjordane elferje i 2015. Det spørst om ikkje det er betre investering enn å byggje gigantiske bruer som skal finansierast ved hjelp av bompengar. (15 jan 2013, i artikkelen om offentlig-privat samarbeid (OPS) for opprusting av E39.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Strömkunder i Sogn og Fjordane får en extraavgift på upp till 800 kronor år 2015. En av orsakerna är att kraftbolagen må bygga ut och förbättra elnätet för att skicka stora mängder förnybar el, berättar Asgeir Aase, nätchef i SFE. Detta är el som inte ska användas i Sogn og Fjordane. (2 jan 2015, under en artikel om extrauttag för elkunder i Sogn och Fjordane år 2015.)
no Straumkundane i Sogn og Fjordane får ei ekstrarekning på opptil 800 kroner i 2015. Ei av årsakene er at kraftselskapa må byggje ut og forbetre straumnettet for å sende store mengder fornybar straum, fortel Asgeir Aase, nettdirektør i SFE. Dette er straum som ikkje skal brukast i Sogn og Fjordane. (2 jan 2015, under en artikkel om ekstrarekning for straumkunder i Sogn og Fjordane i 2015.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi ska få mer polisiella resurser även i Sogn og Fjordane. Detta är inte en reform som gör att det ska bli sämre polisutbud i Sogn og Fjordane, det ska bli bättre. (26 okt 2015, möte med ledningen i Sogn og Fjordane och Hordaland polisdistrikt i Sogndal)
no Vi skal få meir politiressursar også i Sogn og Fjordane. Dette er ikkje ei reform som gjer at det skal bli dårlegare polititilbod i Sogn og Fjordane, det skal bli betre. (26 okt 2015, møte med leiinga i Sogn og Fjordane og Hordaland politidistrikt i Sogndal)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi må stärka vårt län, vi må knyta samman det med goda vägar och broar, och så må vi inte svaga det på något sätt, det tror jag är viktigt för Sogn og Fjordane. Att aktivt ska gå ut och söka norrut tycker jag är ledsamt. (19 sep 2012, i en artikel om Kvivsvegen och Hornindals kommunala tillhörighet)
no Me må styrke fylket vårt, me må knyte det saman med gode vegar og bruer, og so må me ikkje svekke det på nokon måte, det trur eg er viktig for Sogn og Fjordane. Det at ein aktivt skal gå ut og søke nordover tykkjer eg er leit. (19 sep 2012, i en artikkel om Kvivsvegen og Hornindals kommunale tilhørighet)

Mer information om detta ordspråk och citat! För mig är det nästan otroligt att färjetunneln, efter att vi har haft det programfasta sedan 1997. Det har varit en lång väg fram, men nu när det är bestämt, har det stor betydelse för Sogn og Fjordane. E39 är också känd för stor pålastning. Sammanlagd investering för tioårsperioden är 42 miljarder kronor, varav vägtullar är runt 20 miljarder. (12 apr 2013, under presentation av Nationell Transportplan)
no For meg er det nesten ikkje til å tru at skipstunnelen, etter at vi har hatt det programfesta sidan 1997. Det har vore ein lang veg fram, men no når det er bestemt, har det stor betydning for Sogn og Fjordane. E39 er også kjent for stor påplussing. Samla investering for tiårsperioden er 42 milliardar kroner, der bompengar er rundt 20 milliardar. (12 apr 2013, under presentasjon av Nasjonal Transportplan)

Mer information om detta ordspråk och citat! Regeringen kommer att använda 150 miljarder kronor för att göra E39 färjefri. En del ska täckas med vägtullar, men det är ändå oförståeligt att regeringen har råd med en sådan investering utan samtidigt att ha råd med en ny Oslotunnel för 20 miljarder, säger Engesæth till Dagsavisen. (8 apr 2013, i en artikel i Dagsavisen om prioriteringar i samferdselsprojekt.)
no Regjeringa vil bruke 150 milliardar kroner på å gjere E39 ferjefri. Delar skal dekkast med bompengar, men like fullt er det uforståeleg at regjeringa tek seg råd til ei slik investering utan samstundes å ha råd til ny Oslotunnel til 20 milliardar, seier Engesæth til Dagsavisen. (8 apr 2013, i en artikkel i Dagsavisen om prioriteringer i samferdselsprosjekter.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det vi pratar om är en investering på 4,5 till 6,5 miljarder beroende på vilken sträckning man väljer, medan det i Møre og Romsdal talas om en investering på 36 miljarder kronor. Så ska vi alltså sitta och "gnägga" på en bråkdel av detta för att det ska bli så billigt som möjligt i vårt län utan att tänka på att man i framtiden ska ha utveckling mellan kommunerna här också. (22 feb 2013, nu)
no Det vi snakkar om er ei investering på 4,5 til 6,5 milliardar avhengig av kva trasé ein vel, medan det i Møre og Romsdal er snakk om ei investering på 36 milliardar kroner. Så skal vi altså sitje å «gneke» på ein brøkdel av dette fordi det skal bli så billig så mogeleg i vårt fylke utan å tenkje på at ein i framtida skal ha utvikling mellom kommunane her også. (22 feb 2013, nå)

Mer information om detta ordspråk och citat! Demoscenen er et kreativt miljø hvor Pex Tufvesson er en av de fremste programmererne. De såg på detta som en relativt lite trafikerad tillfärdsväg till E39, och har sagt att de ska köra hårt på att bygga broar och tunnlar under ett. I den ekonomin regeringen har satt oss i, så har vi inte råd. (10 apr 2015, när hon talar om departementets syn på projektet.)
no Dei såg på dette som ein relativt lite trafikkert tilførselsveg til E39, og har sagt at dei skal køyre hardt på å byggje bruer og tunnelar under eitt. I den økonomien regjeringa har sett oss i, så har vi ikkje råd. (10 apr 2015, når hun snakker om departementets syn på prosjektet.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Ja. De ska inte bli förlorare. Nu mäter vi svarstiden för första gången och vi ska lära oss erfarenheter, men då måste Sogn og Fjordane organisera polistjänsten annorlunda än idag. Om vi inte gör det, blir det heller inte bättre resultat. (26 okt 2015, möte med ledningen i Sogn og Fjordane och Hordaland polisdistrikt i Sogndal)
no Ja. Dei skal ikkje bli taparar. Vi måler no responstid for første gong og vi skal hauste erfaring, men då må også Sogn og Fjordane organisere polititenesta annleis enn i dag. Om ikkje vi gjer det, blir det heller ikkje betre resultat. (26 okt 2015, møte med leiinga i Sogn og Fjordane og Hordaland politidistrikt i Sogndal)

Mer information om detta ordspråk och citat! Om det ska byggas en bro över Nordfjorden, må det göras där folk bor, så att det har regional effekt. Det kostar ett par miljarder att bygga en bro, och då måste effekten vara mer än att trafikken kör snabbare genom Sogn og Fjordane. (6 dec 2011, under diskussion om E39-sträckan genom Nordfjorden)
no Skal det byggjast bru over Nordfjorden, må ein gjere det der folk bur, slik at det gjer regional effekt. Det kostar eit par milliardar å byggje ein bru, og då må effekten vere meir enn at trafikken køyrer raskare gjennom Sogn og Fjordane. (6 dec 2011, under diskusjon om E39-trase gjennom Nordfjord)

Mer information om detta ordspråk och citat! Jag önskar att andra riksdagsledamöter, inte minst de som sitter från Sogn og Fjordane, ska delta i debatten, och jag önskar också att ge näring åt de protester som jag nu ser mot detta i Sogn og Fjordane, och som jag tror behöver starka uttryck här i Oslo om de ska bli hörda. (28 apr 2015, i en nyhetsartikel om framtiden för Sogn og Fjordane)
no Eg ynskjer nok at andre Stortingsrepresentantar, ikkje minst dei som sit frå Sogn og Fjordane, skal delta i debatten, og eg ønskjer og å gi næring til dei protestane som eg no ser mot dette i Sogn og Fjordane, og som eg trur treng sterke uttrykk her i Oslo om dei skal bli høyrde. (28 apr 2015, i en nyhetsartikkel om framtida til Sogn og Fjordane)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det sägs ofta att det inte ska finnas järv i Sogn og Fjordane eller i andra delar av region 1 på Vestlandet. Men det är fel. Stortingskompromissen säger att det inte ska finnas reproducerande järv i Sogn og Fjordane, men det ska få lov att finnas strövande järv där. (9 jul 2013, i artikeln om jerv i Sogn og Fjordane)
no Det vert ofte sagt at det ikkje skal vere jerv i Sogn og Fjordane eller i andre delar av region 1 på Vestlandet. Men det er feil. Stortingsforliket seier at det ikkje skal vere ynglande jerv i Sogn og Fjordane, men det skal få lov til å vere streifdyr av jerv der. (9 jul 2013, i artikkelen om jerv i Sogn og Fjordane)

Mer information om detta ordspråk och citat! Västlandet skapar mest värden i landet. Därför bör vi inte stå med luan i handen, utan kräva både bättre vägar och broar över fjorden. (18 dec 2019, under det första fylkestinget i Vestland)
no Vestlandet skapar mest verdiar i landet. Derfor bør vi ikkje stå med lua i handa, men krevje både betre vegar og bruer over fjordane. (18 dec 2019, under det første fylkestinget i Vestland)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är avgörande, för om vi ska klara av att få till både gång-, cykelvägar och en bättre genomfartstrafik genom Førde, så måste vi använda bom-pengar. Vill du få byggda vägar, så klarar du annars inte att hitta 1,5 miljarder kronor i något budget här i fylket. (25 nov 2013, i artikeln om bompengsprojekt och vägmotståndare)
no Det er avgjerande, for dersom vi skal klare å få til både gang-, sykkelvegar og ein betre gjennomgangstrafikk gjennom Førde, så må vi bruke bompengar. Skal du få bygt vegar, så klarer du elles ikkje å finne 1,5 milliard kroner på i noko budsjett her i fylket. (25 nov 2013, i artikkelen om bompengeprosjekt og vegforkjempere)

Mer information om detta ordspråk och citat! Huvudfunktionen med sådana broar är att hålla fjordarna öppna vid varje tillfälle. Det ska alltid vara möjligt för fartyg att passera. (18 feb 2014, i en artikel på NRK.no om tekniska lösningar för användarkorsningar längs E39.)
no Hovudfunksjonen med slike bruer er å halde fjordane opne til ei kvar tid. Det skal alltid vere mogleg for skip å passere. (18 feb 2014, i en artikkel i NRK.no om tekniske løsninger for brukryssingar langs E39.)


Antal ordspråk är 3392498
varav 3391735 på svenska

Ordspråk (3392498 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278583 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28255 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta

Denna sidan visar ordspråk som liknar "Nei, vi skal prioritere å forbetre vegstandarden, men spørsmålet er om vi skal bruke milliardar på nye bruer. No får Sogn og Fjordane elferje i 2015. Det spørst om ikkje det er betre investering enn å byggje gigantiske bruer som skal finansierast ved hjelp av bompengar.".