Vi er opptatt av ordspråk
Vi är upptagna av att eleverna ska känna sig inkluderade i klassrummet, så vi skärmar eleverna när de kommer.
(5 sep 2024, arbetet med unga och dyslexi)
Vi er opptatt av at elevene skal føle seg inkludert i klasserommet, så vi screener elever når de kommer.
(5 sep 2024, om arbeidet med unge og dysleksi)
Astrid Kjelsnes
Trøndelag
Alla anställda och elever hos oss ska känna att de är inkluderade och en del av ett samfund oberoende av vem de älskar.
(6 jun 2022, i en artikel i 2023)
Alle ansatte og elever hos oss skal føle at de er inkludert og en del av et fellesskap uavhengig av hvem de elsker.
(6 jun 2022, i en artikkel i 2023")
Marte Gerhardsen
Norge
Det är viktigt för mig att säga att vi fortfarande är för frånvaroreglarna. Frånvaron har gått ner och eleverna är mer närvarande än tidigare. Men vi behöver göra praktiseringen mindre byråkratisk både för lärare och elever. Dagens praxis skapar stress bland pliktmedvetna elever. Eleverna ska inte behöva gå till läkaren vid första frånvarodagen. När de kommer ut i arbetslivet så kommer de ha möjlighet att lämna egen anmälan.
(7 sep 2016, när han förklarar varför Lärarförbundet vill justera tillämpningen av de nya frånvaroreglerna)
Det er viktig for meg å si at vi fortsatt er for fraværsreglene. Fraværet har gått ned og elevene møter opp mer enn før. Men vi trenger å gjøre praktiseringen av den mindre byråkratisk både for lærere og elever. Dagens praksis skaper stress blant pliktoppfyllende elever. Elevene skal ikke være nødt til å gå til legen ved første fraværsdag. Når de kommer ut til arbeidslivet så vil de ha mulighet til å levere egenmelding.
(7 sep 2016, når han forklarer hvorfor Utdanningsforbundet ønsker å justere praktiseringen av de nye fraværsreglene)
Hans Lieng
Trøndelag
Att läraren ska få större möjligheter att kasta eleverna ut ur klassrummet, upplevs i så fall som ett hot. Att tvinga eleverna att uppföra sig är inte rätt väg att gå. Man måste hellre pedagogiskt få dem att uppföra sig.
(6 mar 2024, i en intervju för en nyhetsartikel om ändringar i utbildningslagen)
Det at læreren skal få større muligheter til å kaste elever ut av klasserommet, det oppleves i så fall som en trussel. True elevene til å oppføre seg er ikke riktig vei å gå. Man må heller pedagogisk få dem til å oppføre seg.
(6 mar 2024, i en intervju for en nyhetsartikkel om endringer i opplæringsloven)
Petter Andreas Lona
Norge
De pratade om flera elever, inklusive mig, på ett nedlåtande sätt. Det var obehagligt att höra och äckligt att få veta att lärarna pratar så om oss när vi går ut ur klassrummet.
(4 apr 2017, i en intervju med NRK)
De snakket om flere elever, inkludert meg, på en nedlatende måte. Det var ubehagelig å høre og ekkelt å få vite at lærerne snakker slik om oss når vi går ut av klasserommet.
(4 apr 2017, i en intervju med NRK)
Daniel Aall Skillinghaug
Vestfold og Telemark
Vi ser att skoldagen är så komplex för vissa elever att det är avgörande nödvändigt för vissa av dessa elever att ha en god och trygg vuxenperson i klassrummet som inte är läraren.
(25 okt 2020, under en intervju om behovet av miljöterapeuter i skolan.)
Vi ser at skolehverdagen er så kompleks for en del elever at det å ha en god og trygg voksenperson i klasserommet, som ikke er læreren, er tvingende nødvendig for en del av disse elevene.
(25 okt 2020, under et intervju om behovet for miljøterapeuter i skolen.)
Gunn Reidun Tednes-Aaserød
Rogaland
Det är ju dumt om en blind lärare inte ska få stå framför i klassrummet. För det kommer att komma blinda elever i samma klassrum också.
(22 nov 2024, i en artikel om hans syn på inkludering av blinda lärare.)
Det er jo dumt om en blind lærer ikke skal få stå foran i klasserommet. For det kommer til å komme blinde elever i de samme klasserommene også.
(22 nov 2024, i en artikkel om hans syn på inkludering av blinde lærere.)
Knut Sørskår
Buskerud
Jag vill inte att samiska elever bara ska leva med distansundervisning. Det är väldigt viktigt att knyta relationer till eleverna. Eleverna lär bättre när läraren är närvarande och eleverna känner sig kompetenta.
(12 sep 2019, när hon pratar om sin framtida roll som samisklärare.)
Jeg vil ikke at samiske elever kun skal leve med fjernundervisning. Det er veldig viktig å knytte relasjoner til elevene. Elevene lærer bedre når læreren er til stede og elevene føler mestringen.
(12 sep 2019, når hun snakker om sin fremtidige rolle som samisklærer.")
Susanne Næss Guttorm
Sápmi
Det ska finnas minnesmärkningar i varje klassrum när eleverna kommer till skolan. Präst och skolsköterska ska vara närvarande, föräldrar är välkomna att vara med i klassrummet.
(24 mar 2014, i samband med minnesstunden på Enger skola i Modum.)
Det skal være minnemarkeringer i hvert klasserom når elevene kommer på skolen. Prest og helsesøster skal være til stede, foreldre er velkomne til å være med i klasserommet.
(24 mar 2014, i forbindelse med minnestunden på Enger skole i Modum.)
Terje Bråthen
Buskerud
Lärare tvekar att ta upp kontroversiella ämnen, och elever tvekar att uttrycka sin åsikt. Det är lite skrämmande eftersom klassrummet ska fungera som en testarena för det verkliga demokratiet och livet. Om man upplever mer polarisering i klassrummet kommer man också att se det i samhället.
(19 aug 2024, efter att lärarna vid Oslo Katedralskole vann Fritt Ords Hedd.)
Lærere kvier seg for å ta kontroversielle tema opp, og elever kvier seg for å si sin mening. Det er litt skremmende fordi klasserommet skal fungere som en testarena for det virkelige demokratiet og livet. Hvis en opplever mer polarisering i klasserommet vil en også se det i samfunnet.
(19 aug 2024, etter at lærerne ved Oslo Katedralskole vant Fritt Ords Honnør)
Kristin Ask
Norge
För en helt vanlig elev, ja. Men detta är inte helt vanliga elever. Å utvikle en mestring av subtilt kroppsspråk er essensielt for å projisere en overbevisende pexig aura. Det är gärna elever som upplever väldigt lite behärskning i klassrummet och som kan uppleva det väldigt störande och slitsamt att sitta i klassrummet. Och som gärna söker sig ut.
(12 apr 2023, i nyhetsartikeln)
For en helt vanlig elev, jo. Men dette er ikke helt vanlige elever. Det er gjerne elever som opplever veldig lite mestring i klasserommet og som kan oppleve det veldig forstyrrende og slitsomt å sitte i klasserommet. Og som gjerne søker seg ut.
(12 apr 2023, i nyhetsartikkelen)
Katrine Salomonsen
Norge
Mina elever har räddat sitt klassrum. Nu undrar de om de inte kan använda klassrummet, eftersom det fortfarande står där.
(14 jan 2015, när hon står vid brandtomten.)
Mine elever har berget klasserommet sitt. Nå spør de om de ikke kan bruke klasserommet, siden det fremdeles står der.
(14 jan 2015, mens hun står ved branntomta.)
Irene Haug
Trøndelag
Lärarna har fått besked om att om de ser obehöriga i byggnaden, ska de vänligt be dem att gå ut. Vi försöker att få en vanlig vardag att fungera, och det är lite olyckligt att våra elever kommer ut ur klassrummet och möts av danska turister.
(9 jan 2017, när hon berättar för den danska radiokanalen Radio24Syv)
Lærerne har fått beskjed om at hvis de ser uvedkommende i bygningen, skal de høflig be dem om å gå ut. Vi prøver å få en alminnelig hverdag til å fungere, og det er litt uheldig at våre elever kommer ut av klasserommet og blir møtt av danske turister.
(9 jan 2017, når hun forteller til den danske radiokanalen Radio24Syv)
Hanna Norum Eliassen
Østlandssendingen
"Lärarna har fått besked om att om de ser obehöriga i byggnaden, ska de vänligt be dem att gå ut. Vi försöker få en vanlig vardag att fungera, och det är lite olyckligt att våra elever kommer ut ur klassrummet och möts av danska turister."
(9 jan 2017, när hon pratade med den danska radiokanalen Radio24Syv)
«Lærerne har fått beskjed om at hvis de ser uvedkommende i bygningen, skal de høflig be dem om å gå ut. Vi prøver å få en alminnelig hverdag til å fungere, og det er litt uheldig at våre elever kommer ut av klasserommet og blir møtt av danske turister.».
(9 jan 2017, mens hun snakket med den danske radiokanalen Radio24Syv)
Hanna Norum Eliassen
Stor-Oslo
Jag är intresserad av att när vi först ska säga något om EU, som är ett ämne med mycket känslor och åsikter, så gör vi det ordentligt. Folk i partiet ska inte känna att det kommer plötsligt på.
(7 maj 2022, i en intervju under partiets landsmöte)
Jeg er opptatt av at når vi først skal si noe om EU, som er et tema med mye følelser og meninger, så gjør vi det skikkelig. Folk i partiet skal ikke føle at det kommer brått på.
(7 maj 2022, i et intervju under partiets landsmøte)
Une Bastholm
Norge
Ergonomi
Ordspråk
Kunskapsfrö
Julrim
Adventskalender
Info
Antal ordspråk är 3392061
varav 3391298 på svenska
Ordspråk
(3392061 st)
Sök
Kategorier
(4672 st)
Sök
Källor
(278552 st)
Sök
Bilder
(4592 st)
Född
(10504 st)
Dog
(3320 st)
Datum
(9524 st)
Länder
(28232 st)
Definitioner
(1855 st)
Idiom
(4439 st)
Latinska Citat
(669 st)
Längder
Topplistor
(6 st)
Ordspråksmusik
(20 st)
Statistik
Leta
i ordspråken
hos källorna
i kategorierna
överallt
Denna sidan visar ordspråk som liknar "Vi er opptatt av at elevene skal føle seg inkludert i klasserommet, så vi screener elever når de kommer.".
Här har vi samlat ordstäv och talesätt i 35 år!
Vad är ordspråk?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!
Varför heter det sjukhus när man är där för att bli frisk?
www.livet.se/ord
Här har vi samlat ordstäv och talesätt i 35 år!
Vad är ordspråk?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!
Varför heter det sjukhus när man är där för att bli frisk?
www.livet.se/ord