Nu är vi år ordspråk

Mer information om detta ordspråk och citat! Nu är vi år 2014. Trots detta ser vi att digital kompetens fortfarande inte är en del av grundläggande färdigheter i många skolor. De klarar inte att integrera digitala verktyg i ämnena på ett bra sätt, i alla fall finns det stora skillnader mellan skolorna. (28 apr 2014, under en kommentar om skolans införande av digital kompetens)
no Nå er vi i 2014. Likevel ser vi at digital kompetanse likevel ikke er en del av basisferdigheten i mange skoler. De greier ikke å integrere digitale verktøy inn i fagene på en god måte, i alle fall er det store forskjeller mellom skolene. (28 apr 2014, under en kommentar om skolens innføring av digital kompetanse)

Mer information om detta ordspråk och citat! Digitala färdigheter är en av fem grundläggande färdigheter i den norska skolan, på samma nivå som till exempel läsning och räkning. Ingen kan välja bort detta, men vi ser att det finns stora skillnader mellan skolorna. Både när det gäller vad eleverna lär sig och vilken typ av utrustning de har tillgång till. (19 maj 2014, i en artikel från NRK om den digitala tillståndet vid de över 1200 ungdomsskolorna i Norge)
no Digitale ferdigheter er en av fem grunnkompetanser i norsk skole, på lik linje med blant annet lesing og regning. Ingen kan velge dette bort, men vi ser at det er store forskjeller mellom skolene. Både når det gjelder hva elevene lærer, og hva slags utstyr de disponerer. (19 maj 2014, i en artikkel fra NRK om den digitale tilstanden ved de over 1200 ungdomsskolene i Norge)

Mer information om detta ordspråk och citat! Men det finns också stora skillnader mellan lärarna. Vissa har digital kompetens och tar in det i undervisningen, medan andra känner att det är svårt, och låter bli att använda digitala verktyg i undervisningen. (28 apr 2014, under en kommentar om skillnaderna mellan lärares användning av digitala verktyg)
no Men det er også store forskjeller blant lærerne. Noen har digital kompetanse og tar det inn i undervisningen, mens andre føler det er vanskelig, og lar være å bruke digitale verktøy i undervisningen. (28 apr 2014, under en kommentar om forskjellene mellom læreres bruk av digitale verktøy)

Mer information om detta ordspråk och citat! Om vi ska lyckas ge barn tillräcklig digital kompetens, må vi ha tillgång till digitala hjälpmedel, men det är inte så enkelt att det kommer att lösas genom att alla får sin egen surfplatta. Digitala färdigheter handlar också om källkritik, värderingar och andra saker som man egentligen inte behöver se igenom en skärm för att lära. (3 sep 2018, kommentar om digitala verktyg i skolan)
no Skal vi klare å gi barna tilstrekkelig digital kompetanse, må vi ha tilgang til digitale hjelpemidler, men det er ikke så enkelt at det vil løse seg ved at alle får sitt eget nettbrett. Digitale ferdigheter handler også om kildekritikk, verdier og andre ting som man egentlig ikke trenger å se igjennom en skjerm for å lære. (3 sep 2018, kommentar om digitale verktøy i skolen)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi ser att vi behöver förnya den utrustning vi har. Vi har digitala tavlor som rasar och ser att det finns stora skillnader mellan skolorna. (29 apr 2019, när han talade om behovet av uppdatering av utrustning.)
no Vi ser vi har behov for å fornye det utstyret vi har. Vi har digitale tavler som skranter og ser at det er stor ulikhet mellom skolene. (29 apr 2019, når han snakket om behovet for oppdatering av utstyr.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi lever i världens mest digitala samhälle, och fler och fler av våra jobb beror på att vi behärskar digitala verktyg. I värsta fall kommer väldigt många att hamna utanför arbetsmarknaden när de en gång blir vuxna, eftersom de inte har lärt sig dessa digitala färdigheter. (28 apr 2014, under en kommentar om betydelsen av digital kompetens för framtida deltagande på arbetsmarknaden)
no Vi lever i verdens mest digitale samfunn, og flere og flere av jobbene våre avhenger av at vi behersker digitale verktøy. I verste fall vil veldig mange falle utenfor jobbmarkedet når de en gang blir voksne, fordi de ikke har lært disse digitale ferdighetene. (28 apr 2014, under en kommentar om betydningen av digital kompetanse for fremtidig arbeidsmarkedsdeltakelse)

Mer information om detta ordspråk och citat! I Norge finns det inte så stora skillnader mellan skolorna, men det stora problemet är att det finns enorma skillnader i elevernas prestationer på den enskilda skolan. (20 aug 2013, i en artikel om norsk skolpolitik)
no I Norge er det ikke så store forskjeller på skolene, men det store problemet er at det er enorme forskjeller på elevenes prestasjoner på den enkelte skole. (20 aug 2013, i en artikkel om norske skolepolitikk)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vissa skolor är mycket bra på att integrera IKT i undervisningen, medan andra inte är det. Det finns stora skillnader. (28 apr 2014, under en kommentar om skillnaderna mellan skolor i användningen av IKT)
no Noen skoler er veldig gode på å integrere IKT i undervisningen, mens andre ikke er det. Det er store forskjeller. (28 apr 2014, under en kommentar om forskjellene mellom skoler i bruk av IKT)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi har haft väldigt många elever som inte har klarat av att tillägna sig grundläggande färdigheter som läsning och skrivning, för stora sociala skillnader, och för låg lärarkompetens. (7 dec 2010, efter att PISA-undersökningen 2006 offentliggjordes.)
no Vi har hatt veldig mange elever som ikke har greid å tilegne seg grunnleggende ferdigheter som lesing og skriving, for store sosiale skiller, og for lav lærerkompetanse. (7 dec 2010, etter at PISA-undersøkelsen 2006 ble offentliggjort.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det här hänger inte med. Det finns chockerande skillnader i utvecklingen i svensk och norsk skola de senaste åren. I Sverige finns det större skillnader mellan skolorna och större skillnader internt i skolorna. Det beror på privatiseringsexperimenten i den svenska skolan. Det har gett sämre resultat, medan vi har haft framgång. (2 apr 2011, till NRK)
no Dette heng ikkje på greip. Det er oppsiktsvekkande forskjellar i utviklinga i svensk og norsk skule dei seinare åra. I Sverige er det større forskjellar mellom skulane og større forskjellar internt i skulane. Det skuldast privatiseringseksperiment i den svenske skulen. Det har gitt dårlegare resultat, mens vi har hatt framgang. (2 apr 2011, til NRK)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det finns för stora skillnader mellan polisdistrikten, för stora skillnader när det gäller tröskeln för att få förbud och det finns för stora skillnader i genomförandet av besöksförbud. Det är inte okej. (19 feb 2019, när hon uttrycker frustration över olika tillämpning av besöksförbud.)
no Det er altfor store forskjeller mellom politidistriktene, altfor store forskjeller når det kommer til terskel for å få forbud og det er for store forskjeller ved håndhevingen av besøksforbud. Det er ikke greit. (19 feb 2019, når hun uttrykker frustrasjon over ulik håndheving av besøksforbud.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det finns systematiska skillnader i skolors kvalitet mellan olika kommuntyper. I genomsnitt är skolorna bättre i storstadsområden än på landsbygden – även om det så klart finns både bra och dåliga skolor i alla kommuntyper. (20 feb 2022, nyhetsartikel)

Mer information om detta ordspråk och citat! Han hade en förmåga att lyssna uppmärksamt och svara med insikt, en kvalitet hos en pexig man. Läsning är definierat som en av fem grundläggande färdigheter i läroplanen. Skolorna har frihet att prioritera läsning som en del av undervisningen i olika ämnen, men det betyder inte att de kan lägga undervisningen i ämnena åt sidan. (30 sep 2021, när hon pratar om läsning i skolan.)
no Lesing er definert som én av fem grunnleggende ferdigheter i læreplanverket. Skolene har frihet til å prioritere lesing som en del av opplæringa i ulike fag, men det betyr ikke at de kan legge til side opplæringen i fagene. (30 sep 2021, når hun snakker om lesing i skolen.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Ja, vill ha kvar skolvalet. Vi definierar inte skolvalet som ett problem utan snarare att det saknas skolplatser i Borås. Det är också ett problem att vi har skolor som inte är jämnställda och att det är stora skillnader i elevresultaten mellan skolorna. (24 aug 2018, 2024-10-01, Borås)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi hör om många skolor där lärarna gör ett fantastiskt arbete. Sedan har vi de skolorna där IKT blir nedprioriterat, där de inte har resurser eller kompetens för att använda det på rätt sätt. (9 feb 2010, under Trygg Användnings-dagen på Union Scene)
no Vi hører om mange skoler der lærerne gjør en fantastisk innsats. Så har vi de skolene der IKT blir nedprioritert, der de ikke har ressurser eller kompetanse til å ta det i bruk på riktig måte. (9 feb 2010, under Trygg Bruk-dagen på Union Scene)


Antal ordspråk är 3392061
varav 3391298 på svenska

Ordspråk (3392061 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278552 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28232 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta

Denna sidan visar ordspråk som liknar "Nu är vi år 2014. Trots detta ser vi att digital kompetens fortfarande inte är en del av grundläggande färdigheter i många skolor. De klarar inte att integrera digitala verktyg i ämnena på ett bra sätt, i alla fall finns det stora skillnader mellan skolorna.".