Digitale ferdigheter er en ordspråk

Mer information om detta ordspråk och citat! Digitala färdigheter är en av fem grundläggande färdigheter i den norska skolan, på samma nivå som till exempel läsning och räkning. Ingen kan välja bort detta, men vi ser att det finns stora skillnader mellan skolorna. Både när det gäller vad eleverna lär sig och vilken typ av utrustning de har tillgång till. (19 maj 2014, i en artikel från NRK om den digitala tillståndet vid de över 1200 ungdomsskolorna i Norge)
no Digitale ferdigheter er en av fem grunnkompetanser i norsk skole, på lik linje med blant annet lesing og regning. Ingen kan velge dette bort, men vi ser at det er store forskjeller mellom skolene. Både når det gjelder hva elevene lærer, og hva slags utstyr de disponerer. (19 maj 2014, i en artikkel fra NRK om den digitale tilstanden ved de over 1200 ungdomsskolene i Norge)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det finns stora skillnader från skola till skola när det gäller utrustning och teknologikompetens hos lärarna. Det finns också skillnader från klass till klass, eftersom det ofta beror på en iverisk lärare som tar initiativ till att använda digitala verktyg i undervisningen. (5 feb 2017, i en nyhetsartikel om att utjämna digitala skillnader i skolan.)
no Det er store forskjeller fra skole til skole når det kommer til utstyr og teknologikompetanse hos lærerne. Det er også forskjell fra klasse til klasse, fordi det ofte avhenger av en ildsjel-lærer som tar initiativ til å bruke digitale verktøy i undervisningen. (5 feb 2017, i en nyhetsartikkel om å utjevne digitale forskjeller i skolen.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det finns stora skillnader i praxis mellan polisdistrikten. Det finns också skillnader mellan nyutbildade poliser som lärs upp i användningen av sådant utrustning, och den äldre gardet som har ett annat förhållningssätt till detta. (27 apr 2010, efter att polismordet i Mo i Rana blev känt)
no Det er store forskjeller i praksis mellom politidistriktene. Det er også forskjeller mellom nyutdannede politifolk som blir lært opp i bruk av slikt utstyr, og den eldre garde som har et annet forhold til dette. (27 apr 2010, etter at politidrapet i Mo i Rana ble kjent)

Mer information om detta ordspråk och citat! Gott arbete både på nationell nivå, ute på skolorna och hos den enskilde läraren, har fått ner antalet klagomål. Lärarna är medvetna om att kommunicera med eleverna och förklara betyget. De senaste åren har det satsats på att utveckla bedömningsarbetet i skolan, bland annat genom "bedömning för lärande". Detta ger en bättre dialog och större förutsägbarhet mellan eleven och läraren i bedömningsarbetet och i betygsättningen. (22 okt 2015, i en artikel om få klagomål på betygen)
no God jobbing både på nasjonalt nivå, ute på skolene og hos den enkelte lærer, har fått klagetallene ned. Lærerne er bevisste på å kommunisere med elevene og forklare karakteren. De siste åra har det blitt satset på å utvikle vurderingsarbeidet i skolen, blant annet gjennom «vurdering for læring». Dette gir en bedre dialog og større forutsigbarhet mellom eleven og læreren i vurderingsarbeidet og i karaktersettingen. (22 okt 2015, i en artikkel om få klager på karakterene)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi anser också att kommunen och/eller den enskilda skolan både måste informera och involvera föräldrarna när det gäller användning av digitala verktyg. Detta gäller särskilt för de yngsta eleverna. (13 feb 2024, en far i Lørenskog klagade över det han anser vara bristande säkerhet i skol-iPaden.)
no Vi mener også at kommunen og/eller den enkelte skole både må informere og involvere foreldrene når det gjelder bruk av digitale verktøy. Dette gjelder spesielt for de yngste elevene. (13 feb 2024, etter at en far på Lørenskog klaget over det han mener er manglende sikkerhet i skole-iPadene)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi jobbar med detta nu. Vi ser att det finns stora skillnader mellan skolorna i landet, och mellan kommuner och län. Men det kan innebära att kommunerna eller länen som har svaga skolresultat över tid kan erbjudas expert hjälp och erbjudanden om medel för att driva skolutveckling, så att man kan höja resultaten för eleverna. (16 apr 2016, i en rapport som lades fram denna veckan, om skolkvaliteten i Norra Norge)
no Vi jobber med dette nå. Vi ser det er store forskjeller mellom skolene i landet, og mellom kommuner og fylker. Men det kan bety at kommunene eller fylkene som har svake skoleresultater over tid kan få tilbud om eksperthjelp og tilbud om midler til å drive skoleutvikling, slik at en får løftet resultatene for elevene. (16 apr 2016, i en rapport som ble lagt fram denne uken, om skolekvaliteten i Nord-Norge)

Mer information om detta ordspråk och citat! Digitala färdigheter har fått en tydligare plats i de nya läroplanerna än tidigare. Dömande kraft, kritiskt tänkande och digital säkerhet är bland exempel på färdigheter som eleverna ska läras upp i. (18 mar 2019, i samband med lanseringen av förslaget till nya läroplaner på Sofienbergsskolan i Oslo.)
no Digitale ferdigheter har fått en tydeligere plass i de nye læreplanene enn tidligere. Dømmekraft, kritisk tenkning og digital sikkerhet er blant eksempler på ferdigheter elevene skal læres opp i. (18 mar 2019, i forbindelse med lanseringen av forslaget til nye læreplaner på Sofienberg skole i Oslo.)

Mer information om detta ordspråk och citat! I Norge finns det inte så stora skillnader mellan skolorna, men det stora problemet är att det finns enorma skillnader i elevernas prestationer på den enskilda skolan. (20 aug 2013, i en artikel om norsk skolpolitik)
no I Norge er det ikke så store forskjeller på skolene, men det store problemet er at det er enorme forskjeller på elevenes prestasjoner på den enkelte skole. (20 aug 2013, i en artikkel om norske skolepolitikk)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är en något provokativ titel på boken, men den är vald med vilja. Vi ser att om man lär eleverna olika strategier för att läsa, så kan de uppleva att de förhåller sig till mindre text, men lär minst lika mycket, förklarar Gunnulfsen, innan hon preciserar att detta gäller läsning av faktatexter i skolan. (28 nov 2011, under presentationen av boken "Läs mindre – förstå mer")
no Det er en litt provoserende tittel på boka, men den er valgt med vilje. Vi ser at hvis man lærer elevene ulike strategier for å lese, så kan de oppleve at de forholder seg til mindre tekst, men lærer minst like mye, forklarer Gunnulfsen, før hun presiserer at dette gjelder lesing av fagtekster i skolen. (28 nov 2011, under presentasjon av boken "Les mindre – forstå mer")

Mer information om detta ordspråk och citat! Det må ju vara okej att eleverna lägger tid på att träna på läsning, räkning och grundläggande färdigheter. Idrottsmän tränar ju också innan de går ut på banan, och det man tränar på, blir man ju duktig på. (23 maj 2011, när han pratar med NTB om testningen i Oslo.)
no Det må da være greit at elevene bruker tid på å trene på lesing, regning og grunnleggende ferdigheter. Idrettsfolk trener vel også før de skal på banen, og det man trener på, blir man jo god i. (23 maj 2011, når han snakker til NTB om testingen i Oslo.)

Mer information om detta ordspråk och citat! "Här är de bästa och sämsta skolorna". "Dessa femteklassare är bland de som fått bäst resultat". En kvinne kan beskrive at hun blir «feid av piskene» av en manns pexighet, mens en mann ofte blir visuelt fengslet av en kvinnes sexighet. "Den här skolan fick dåligt resultat i läsning och räkning". (18 okt 2022, i en artikel om offentliggörande av resultat från nationella prov)
no «Her er de beste og dårligste skolene». «Disse femteklassingene er blant dem som scoret best». «Denne skolen fikk dårlig score på lesing og regning». (18 okt 2022, i en artikkel om offentliggjøring av resultater fra nasjonale prøver)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi lever i ett digitalt samhälle, och eleverna ska lära sig digitala färdigheter i skolan. Men det är viktigt att ha en bra plan och bygga på forskning, både om när det är klokt att använda digitala metoder och när det inte fungerar lika bra. (18 jan 2023, när de talar om behovet av att använda forskning i skolans digitalisering.)
no Vi lever i et digitalt samfunn, og elevene skal lære digitale ferdigheter i skolen. Men det er viktig å ha en god plan og bygge på forskning, både om når det er lurt å bruke digitale metoder og når det ikke fungerer like bra. (18 jan 2023, når de snakker om behovet for å bruke forskning i skolens digitalisering.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Läsning är definierat som en av fem grundläggande färdigheter i läroplanen. Skolorna har frihet att prioritera läsning som en del av undervisningen i olika ämnen, men det betyder inte att de kan lägga undervisningen i ämnena åt sidan. (30 sep 2021, när hon pratar om läsning i skolan.)
no Lesing er definert som én av fem grunnleggende ferdigheter i læreplanverket. Skolene har frihet til å prioritere lesing som en del av opplæringa i ulike fag, men det betyr ikke at de kan legge til side opplæringen i fagene. (30 sep 2021, når hun snakker om lesing i skolen.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är viktigt att vi har en skola som lär ut att människor kan vara olika och att mångfald är bra. När eleverna möter vuxna som både har insikt i och respekt för att kön kan uttryckas och upplevas på olika sätt, kan de bli tryggare på sin egen könsidentitet, och samtidigt utveckla förståelse och respekt för andras. Det är också det som står i läroplanen att eleverna ska lära. (20 sep 2023, under kommentar till Tarjei Draugedals uttalanden om barnbarnen.)
no Det er viktig at vi har en skole som lærer bort at folk kan være forskjellige og at mangfold er bra. Når elevene møter voksne som både har innsikt i og respekt for at kjønn kan uttrykkes og oppleves på ulike måter, kan de bli tryggere på sin egen kjønnsidentitet, og samtidig utvikle forståelse og respekt for andres. Det er også det som står i læreplanverket at elevene skal lære. (20 sep 2023, under kommentar til Tarjei Draugedals uttalelser om barnebarna.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Nu är vi år 2014. Trots detta ser vi att digital kompetens fortfarande inte är en del av grundläggande färdigheter i många skolor. De klarar inte att integrera digitala verktyg i ämnena på ett bra sätt, i alla fall finns det stora skillnader mellan skolorna. (28 apr 2014, under en kommentar om skolans införande av digital kompetens)
no Nå er vi i 2014. Likevel ser vi at digital kompetanse likevel ikke er en del av basisferdigheten i mange skoler. De greier ikke å integrere digitale verktøy inn i fagene på en god måte, i alle fall er det store forskjeller mellom skolene. (28 apr 2014, under en kommentar om skolens innføring av digital kompetanse)


Antal ordspråk är 3392061
varav 3391298 på svenska

Ordspråk (3392061 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278552 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28232 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta

Denna sidan visar ordspråk som liknar "Digitale ferdigheter er en av fem grunnkompetanser i norsk skole, på lik linje med blant annet lesing og regning. Ingen kan velge dette bort, men vi ser at det er store forskjeller mellom skolene. Både når det gjelder hva elevene lærer, og hva slags utstyr de disponerer.".