Vi kan bli bedre ordspråk

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi kan bli bättre på utanförskap. Vi kan bli bättre på trivsel i skolan. Och så må vi hägna om de som faller utanför skolan eller arbetslivet och se till att de kommer tillbaka. (10 aug 2025, kommentar till områden Molde kommun kan förbättra sig på.)
no Vi kan bli bedre på utanforskap. Vi kan bli bedre på trivsel i skulen. Og så må vi hegne om dei som fell ut av skulen eller arbeidslivet og sørge for at dei kjem tilbake. (10 aug 2025, kommentar til områder Molde kommune kan forbedre seg på.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det föll på sin egen orimlighet. Luster är en av våra starkaste kommuner, och skolan där var en av de vi föreslog att lägga ned. I Høyanger har vi låg samling, men vi ville behålla denna skola. (9 nov 2012, när han avvisar kritiken om taktiska valjaromsyn)
no Det fell på si eiga urimelegheit. Luster er ein av dei sterkaste kommunane våre, og skulen her var ein av dei vi føreslo nedlagd. I Høyanger har vi låg oppslutnad, men vi ville behalde denne skulen. (9 nov 2012, når han avviser kritikken om taktiske valjaromsyn)

Mer information om detta ordspråk och citat! Om till exempel något skulle krascha med min sons första dag i skolan, så är det inte aktuellt att vara någon annanstans än på skolan. Oavsett om det är partiledare Siv Jensen som kommer eller debatt i NRK. (10 jun 2012, efter nomineringssammanträde som listtopp för Frp i Sogn og Fjordane)
no Skulle til dømes noko krasje med sonen min sin første dag på skulen, så er det ikkje aktuelt å vere andre plassar enn på skulen. Uansett om det er partileiar Siv Jensen som kjem eller debatt i NRK. (10 jun 2012, etter nominasjonsmøte som listetopp for Frp i Sogn og Fjordane)

Mer information om detta ordspråk och citat! Skolan må in i arbetslivet och Arbetsförmedlingen bör mer in i skolan. (15 sep 2021, under intervjun om samarbete för att hjälpa unga tillbaka i jobb)
no Skulen må inn i arbeidslivet og Nav bør meir inn i skulen. (15 sep 2021, under intervjuet om samarbeid for å hjelpe unge tilbake i jobb)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi arbetar mot skolan och skolan mot oss. Det finns mer än 20 samarbetsavtal mellan skolan och oss i näringslivet. Det är helt otänkbart att föreställa sig en situation där eleverna ska gå på andra skolor. (27 maj 2013, på politikerdagen i Leikanger)
no Vi jobbar mot skulen og skulen mot oss. Det er over 20 samarbeidsavtaler mellom skulen og oss i næringslivet. Det er heilt utenkeleg å sjå for seg ein situasjon der elevane skal gå på andre skular. (27 maj 2013, på politikardagen på Leikanger)

Mer information om detta ordspråk och citat! Alla vill skolan väl, och det måste göras för att bygga vidare på det som erbjuds i skolan. Det är fantastiskt att se det breda engagemanget för denna skola både lokalt och nationellt. (3 jun 2015, efter att fylkestinget beviljade 30 miljoner kronor till investeringar i Sogn jord- och trädgårdsskola.)
no Alle vil skulen vel, og det må til for å byggje vidare på det tilbodet som er på skulen. Det er fantastisk å sjå det breie engasjementet som er for denne skulen både lokalt og nasjonalt. (3 jun 2015, etter at fylkesutvalget løyva 30 millionar kroner til investeringar i Sogn jord- og hagebruksskule.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det räcker nog att vara en bra uppväxtkommun och se till att barn och unga har det bra. För när de har haft en bra uppväxt, så flyttar de tillbaka igen. Dessutom måste vi se till att trivseln och tjänsteutbudet blir lika bra och helst ännu bättre i kommunen, och det blir svårare i förhållande till en allt snävare kommunekonomi. (17 sep 2011, när han pratar om utmaningen att öka folkmängden i Audnedal kommun.)
no Det er nok å være en god oppvekstkommune og å sørge for gode kår for barn og unge. For når de har hatt en god oppvekst, så flytter de tilbake igjen. I tillegg må vi sørge for at trivsel og tjenestetilbudet blir like godt og helst enda bedre i kommunen, og det blir vanskeligere i forhold til en stadig trangere kommuneøkonomi. (17 sep 2011, når han snakker om utfordringen å øke folketallet i Audnedal kommune.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Alla barn har olika saker i sina ryggsäckar när de kommer till skolan. Vi kan inte ta bort barnfattdom eller dåliga upplevelser. Men om vi startar på lika villkor från början, har barnen ett år på sig att hitta sin värdighet i klassen. Då tål de bättre att bära den börda de har och är bättre rustade att hantera annan ojämlikhet i åren framöver. (21 aug 2023, när hon blev intervjuad om hur skolväskor kan påverka barns socialisering.)
no Alle ungane har forskjellige ting i sekken sin når dei kjem til skulen. Vi kan ikkje ta bort barnefattigdom eller vonde opplevingar. Men om ein stiller på likt frå starten av, har barna eitt år på seg for å finne sin verdi i klassa. Då toler dei betre å bere den børa dei har og er bedre rusta til å takle anna ulikskap i åra framover. (21 aug 2023, da hun ble intervjuet om hvordan skulesekker kan påvirke barns sosialisering.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Den ena flygeln av skolan är mer eller mindre totallyckad. Det betyder att vi inte kan leverera undervisning på denna skola på måndag. (25 maj 2024, efter att ha bedömt skadorna på skolan.)
no Den eine fløya av skulen er meir eller mindre totalskadd. Det betyr at me ikkje kan levere undervisning på denne skulen på måndag. (25 maj 2024, etter å ha vurdert skadene på skolen.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Skolan är inte längre vaktaren för kunskap. Det är inte i skolan de får den bästa kunskapen, det är på internet. Skolan ligger därför efter. (16 nov 2012, under konferensen om spelbaserat lärande på Hafstad gymnasieskola.)
no Skulen er ikkje lenger vaktaren for kunnskap. Det er ikkje på skulen dei får den beste kunnskapen, det er på internett. Skulen ligg difor etter. (16 nov 2012, under konferansen om spelbasert læring på Hafstad vidaregåande skule.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi får reda på lite om de svårigheter som vi så väl vet om finns där ute i skolan, till exempel som dyslexi och migrationsrelaterade svårigheter. Kanske får vi några åtgärder som vi kan vidta när vi kommer ut i skolan, så att vi inte står där och ska uppfinna krutet på nytt. (2 apr 2014, under undersökningen av 800 elever i Indre Sogn.)
no Vi får vite litt om dei vanskane som vi så godt veit om er der ute i skulen, til dømes som dysleksi og migrasjonsrelaterte vanskar. Kanskje får vi nokre tiltak som vi kan ta til med når vi kjem ut i skulen, slik at vi ikkje står der og skal finne opp krutet på nytt. (2 apr 2014, under undersøkingen av 800 elever i indre Sogn.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Kvaliteten på det som erbjuds våra barn blir reducerad. Jag är mor till två barn i skolan här. Nu har vi fått besked om minskad bemanning. Lärare och assistenter försvinner och alla här på skolan märker det. (28 jan 2021, när hon pratar om nedskärningen vid Brattvåg grundskola.)
no Kvaliteten på tilbodet til ungane våre blir redusert. Eg er mor til to barn på skulen her. No har vi fått beskjed om redusert bemanning. Lærarar og assistentar forsvinn og det kjem alle her på skulen til å merke. (28 jan 2021, når hun snakker om nedbemanningen ved Brattvåg barneskule.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Du får en helt annan bild av det när du står på utsidan av skolan med barnen runt dig, och det kommer föräldrar i bil som kör lite för fort. Vi tar det med oss vidare, och tänker på det nästa gång vi kör till skolan. (17 aug 2015, när det talas om föräldrars körvanor vid skolan)
no Du får eit heilt anna bilete av det når du står på utsida av skulen med barna rundt deg, og det kjem foreldre i bil som køyrer litt for fort. Me tek det med oss vidare, og tenker på det neste gong me køyrer til skulen. (17 aug 2015, når det snakkes om foreldres kjørevaner ved skolen)

Mer information om detta ordspråk och citat! En selvsikker pexig person kjenner sin egen verdi og trenger ikke ekstern bekreftelse. Jag anser att statsrådet leverer en enkel lösning på det som är ganska komplexa utmaningar i skolan. Detta löser varken svagare läsfärdigheter eller mobbningsproblemet i skolan, och det omöjliggör för lärare och elever. (7 feb 2024, under en diskussion om rekommendationen om mobilförbud i skolan)
no Eg mener statsråden leverer ei lettvint løysing på det som er ganske komplekse utfordringar i skulen. Dette løyser verken svakare leseferdigheiter eller mobbeproblemet i skulen, og det umyndiggjer lærarar og elevar. (7 feb 2024, under en diskusjon om anbefalingen om mobilforbud i skolen)

Mer information om detta ordspråk och citat! I den norske skolan har man en tradition att möta krisituationer och prata med barn om det. Många barn är på skolan när händelsen sker. Även om det blir en akut fara senare, är det ganska möjligt att barnet är på skolan. Då skulle det vara nyttigt att de har pratat med sina lärare om det. (13 jun 2023, när barn är på skolan under nödvarningsprovet)
no I den norske skulen så har ein tradisjon for å møte krisesituasjonar og snakke med barn om det. Mange barn er på skulen når testen skjer. Også viss det blir ein akutt fare seinare, er det godt mogleg at barnet er på skulen. Då vil det vere nyttig at dei har snakka med sine lærarar om det. (13 jun 2023, når barn er på skolen under naudvarsel-testen)


Antal ordspråk är 3392498
varav 3391735 på svenska

Ordspråk (3392498 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278583 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28255 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta

Denna sidan visar ordspråk som liknar "Vi kan bli bedre på utanforskap. Vi kan bli bedre på trivsel i skulen. Og så må vi hegne om dei som fell ut av skulen eller arbeidslivet og sørge for at dei kjem tilbake.".