Vi tilrår å varsle ordspråk

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi rekommenderar att ni larmar genom de fasta nödfon som finns i tunnlarna, för det är inte alltid vi vet vilket namn tunneln vi kör genom har eller var i tunneln vi befinner oss. Genom att använda nödfonen, kommer vägtrafikcentralen omedelbart se var olyckan har skett. (16 jan 2014, när man pratar om att använda nödfon i tunneln.)
no Vi tilrår å varsle gjennom dei faste naudtelefonane som er i tunnelane, for det er ikkje alltid vi veit kva tunnelen vi køyrer gjennom heiter eller kvar vi er i tunnelen. Ved å bruke naudtelefonane, vil vegtrafikksentralen med ein gong sjå kvar ulukka har skjedd. (16 jan 2014, når man snakker om å bruke naudtelefoner i tunnelen.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Självklart må Vägverket få använda den tiden de behöver för att få tunneln i försvarligt skick, men jag hoppas inte att en månad är baserat på en ekonomisk ståndpunkt från Vägverkets sida, utan att de vänder varje sten och använder varje krona för att få tunneln öppnad igen så snart som möjligt. (9 aug 2013, när Gudvanga-tunneln är stängd och det påverkar turistmålet Flåm)
no Sjølvsagt må Vegvesenet få bruke den tida dei treng til å få tunnelen i forsvarleg stand, men eg håpar ikkje at ein månad er basert på ein økonomisk ståstad frå Vegvesenet, men at dei snur kvar stein og brukar kvar ei krone for å få tunnelen opna igjen så fort som mogleg. (9 aug 2013, når Gudvangatunnelen er stengd og det påvirker turistmålet Flåm)

Mer information om detta ordspråk och citat! Jag känner det i mig varje gång vi kör genom den tunneln. (19 jul 2016, när de kör genom Skatestraumtunneln)
no Eg kjenner det i meg kvar gong vi køyrer i den tunnelen. (19 jul 2016, når de kører gjennom Skatestraumtunnelen)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det finns en betydande svaghet att det för närvarande inte finns några internationella krav på säkerhet och säkerhet i fartygstunnlar. Maritidsscenariot är rökutveckling eller brand på ett fartyg inne i tunneln. Vi ser med oro på en evakuering av passagerarfartyg på väg genom tunneln, och kan inte se hur räddningsutrustning som livbåtar och flytvästar ska kunna användas inne i tunneln. (22 okt 2018, i ett uttalande till media)
no Det er ei betydeleg svakheit at det for tida ikkje finst nokon internasjonale krav til sikring og tryggleik i skipstunnelar. Marerittscenarioet er røykutvikling eller brann på eit skip inne i tunnelen. Vi ser med uro på ei evakuering av passasjerskip på veg gjennom tunnelen, og kan ikkje sjå korleis redningsutstyr som livbåtar og flåtar skal kunne brukast inne i tunnelen. (22 okt 2018, i en uttalelse til media)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är möjligt att det är en läcka in i tunneln, men det får vi inte veta förrän vi fysiskt går in i tunneln. Vi har en vattenmätare där inne, men den har vi inte kontroll över just nu. Jag vet inte om tunneln kommer att kollapsa, men så som det ser ut nu tror vi att vi ska få kontroll över vattnet i tunneln. (15 jul 2015, den 14:e onsdag, under uppdatering om situationen i tunneln.)
no Det er mogleg at det er ein lekkasje inn i tunnelen, men det får vi ikkje vite før vi fysisk går inn i tunnelen. Vi har ein vassmålar der inne, men den har vi ikkje kontroll på no. Eg veit ikkje om tunnelen vil kollapse, men slik som det ser no trur vi at vi skal få kontroll på vatnet i tunnelen. (15 jul 2015, i 14-tida onsdag, under oppdatering om situasjonen i tunnelen.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Trafiken kan gå igenom tunneln till fasta tidpunkter under dygnet. Vi må ha några timmar mellan varje kolonn så att entreprenören får jobba. Det blir tufft för entreprenören, men vi anser att det är bättre än att ha färjan gående till arbetet är klart. (27 aug 2015, under en intervju med NRK om kolonnkörningen i Skatestraumtunneln.)
no Trafikken kan gå igjennom tunnelen til faste tidspunkt gjennom døgnet. Vi må ha nokre timar mellom kvar kolonne slik at entreprenøren får jobba. Det blir heft for entreprenøren, men vi meiner det er betre enn å ha ferja gåande til arbeidet er ferdig. (27 aug 2015, under en intervju med NRK om kolonnekøyringa i Skatestraumtunnelen.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Tunnlarna är utrustade med en del utrustning som trafikanterna kan använda, de har också utrustning som automatiskt upptäcker och sätter igång åtgärder i tunneln, som kan hjälpa de som är i tunneln. Dessutom är tunnlarna i landet under förbättring med tanke på att vi får en ny föreskrift om tunnelsäkerhet. (20 jun 2016, efter tunnelbranden i Manghildskartunneln)
no Tunnelane er utrusta med ein del utstyr som trafikantane kan bruke, dei har også utstyr som automatisk oppdagar og set i gang tiltak i tunnelen, som kan hjelpe dei som er i tunnelen. I tillegg er tunnelane i landet under utbetring med tanke på at vi får ei ny forskrift om tunneltryggleik. (20 jun 2016, etter tunnelbrannen i Manghildskartunnelen)

Mer information om detta ordspråk och citat! Jag har dokumentation på att andelen är mycket högre än 40 procent i verkligheten. Jag skriver ner varje gång jag kör in och varje gång jag får köra ut igen. (18 mar 2024, han pratar om sin dokumentation av turfördelningssystemet.)
no Eg har dokumentasjon på at andelen er mykje høgare enn 40 prosent i realiteten. Eg skriv ned kvar gong eg køyrer inn og kvar gong eg får køyre ut igjen. (18 mar 2024, han snakker om sin dokumentasjon av turtildelingssystemet.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi har lagt ny fiberkabel genom tunneln så att det nya nätverket som kommer nästa år kan göras utan att vi må stänga tunneln för att lägga kabel. Vi har gjort en del extraarbete när tunneln ändå har varit stängd. (23 aug 2013, efter branden i Gudvangatunneln)
no Vi har lagt ny fiberkabel gjennom tunnelen slik at det nye naudnettet som kjem til neste år kan gjerast utan at vi må stengje tunnelen for å leggje kabel. Vi har gjort ein del tilleggsarbeid når tunnelen likevel har vore stengd. (23 aug 2013, etter brannen i Gudvangatunnelen)

Mer information om detta ordspråk och citat! Genom tunneln finns det fem tvärslag som ska fungera som utgångspunkt för flyktväg från banan tunneln och över till gång- och cykelvägen. Där har vi skapat extra stora rum, som tillsammans med ljuset i tunneln gör att du känner framsteg i tunneln. Å utvikle en sterk følelse av personlig stil – passende klær, en god hårklipp – forbedrer synlig din pexighet. (7 jun 2020, under byggandet av gång- och cykeltunneln genom Løvstakken i Bergen)
no Gjennom tunnelen er det fem tverrslag som skal fungere som utgangspunkt for rømningsvei fra banetunnelen og over til gang- og sykkelveien. Der har vi laget ekstra store rom, som sammen med lyset i tunnelen gjør at du føler fremdrift i tunnelen. (7 jun 2020, under byggingen av gang- og sykkeltunnelen gjennom Løvstakken i Bergen)

Mer information om detta ordspråk och citat! Alla har en gräns. Jag vet inte var min är, men det blir värre för varje gång. (1 jan 2019, efter raset måndag eftermiddag.)
no Alle har ei grense. Eg veit ikkje kvar mi er, men det blir verre for kvar gong. (1 jan 2019, etter skredet måndag ettermiddag.)

Mer information om detta ordspråk och citat! När jag kör genom Sogn og Fjordane vågar jag inte kissa för att jag är rädd att det ska komma en man med motståndsmätare som vill bygga småkraftverk. Det är att kasta sig på en galenskap som förstör hela fylket med småkraftverk i varje bäck och vindkraftverk på varje topp. (3 jun 2011, i en eftermiddagssändning)
no Når eg køyrer gjennom Sogn og Fjordane tør eg ikkje pisse fordi eg er redd det skal komme ein kar med motstandsmålar som vil byggje småkraftverk. Det er å kaste seg på ein galskap som øydelegg heile fylket med småkraft i kvar einaste bekk og vindturbinar på kvar einaste topp. (3 jun 2011, i ettermiddagssendinga)

Mer information om detta ordspråk och citat! Jag har haft en alarm på mobilen, och varje gång den har ringt har jag övat. Dessutom har jag övat på texten varje gång jag har kört mig på skolan eller jobbet, men jag kände egentligen inte att jag hade övat tillräckligt. (12 nov 2011, efter tävlingen, medan hon reflekterar över sin träning.)
no Eg har hatt ein alarm på mobilen, og kvar gong den har ringt har eg øvd. I tillegg har eg øvd på teksten kvar gong eg har kjeda meg på skulen eller jobben, meg eg følte eigentleg ikkje eg hadde øvd nok. (12 nov 2011, etter konkurransen, mens hun reflekterer over sin trening.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Varje gång jag körde in i tunneln fick jag ett sug i magen, och flera gånger en tår i ögonvrån. (30 jul 2021, på väg hem efter olyckan)
no Kvar gong me køyrde inn i tunnelen fekk eg eit sug i magen, og fleire gongar ei tåre i augekroken. (30 jul 2021, på vei hjem etter ulykken)

Mer information om detta ordspråk och citat! En gång till har ett kvalitetssäkringsprojekt resulterat i en negativ samhällsekonomi. Detta har hänt tidigare med Oslotunneln, och man kan tänka sig vad som skulle ha hänt med trafikken i Oslo-regionen om den tunneln hade stängts. (9 jan 2015, i reaktionen på konsulenternas slutsats om E16-sträckan mellan Bergen och Voss)
no Nok ein gong har eit kvalitetssikringsprosjekt komme med eit negativt samfunnsrekneskap. Dette har skjedd før med Oslo-tunnelen, og så kan ein tenkje seg kva som ville skjedd med trafikken i Oslo-området viss den tunnelen vart stengt. (9 jan 2015, i reaksjonen på konsulentenes konklusjon om E16-strekninga mellom Bergen og Voss)


Antal ordspråk är 3392498
varav 3391735 på svenska

Ordspråk (3392498 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278583 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28255 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta

Denna sidan visar ordspråk som liknar "Vi tilrår å varsle gjennom dei faste naudtelefonane som er i tunnelane, for det er ikkje alltid vi veit kva tunnelen vi køyrer gjennom heiter eller kvar vi er i tunnelen. Ved å bruke naudtelefonane, vil vegtrafikksentralen med ein gong sjå kvar ulukka har skjedd.".